"Paying attention"

"Paying attention is the simplest dressage one can practice. Every sensation has meaning. Control is when intent and meaning are in harmony with each other. The purity of the step is something that repeats itself. This is how beautiful songs are sung. This is performance for one." - Craig
 

En häst vill alltid göra rätt, behöver man verkligen sporrar och skarpa bett för att hästen "ska lyssna"? Jag tror verkligen inte det. Eller snarare jag vet att det inte är så. 

 

Du och hästen måste bara börja förstå varandra, eller snarare du måste börja förstå hästen. Sen tar det absolut tid att bygga upp en fin relation med sin häst. Men jag vet också att hästen lyssnar till dina signaler även om du bara tänker dem, hästen lyssnar på dina energier och känner av din sinnesstämning, därför är det så svårt att rida!

 

Doris och min relation går mer och mer åt att jag bara behöver tänka en sak så gör hon det, samma har jag märkt med mina andra hästar.

 

Ta Lillan tillexempel, innan sommaren (betet) föredrog hon att stå med bakbenen lite bakom sig och ville inte stå helt Square (lika mkt vikt på alla fyra benen), vi tränande en del på att jag bara skulle behöva peta på ett ben (knappt nudda) för att hon skulle börja ställa sig bättre. NU gör hon det direkt, finns inte på kartan att hon skulle ställa upp på något annat sätt! Hon börjar förstå vad jag vill, så varför ska hon ifrågasätta? 

 

Jag behöver inte ens be henne om det utan hon ställer sig precis som hon ska. Det är kanske en av et enklaste sakerna Det jag försöker poängtera är att signaler utan våld leder till kontroll utan våld och en bättre relation och kommunikation mellan dig och din häst! Och det är precis samma sak i det absolut svåraste rörelserna som i de allra lättaste! :)

 
 (matte får en Kraaaaam från Lillan :) )


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0