sitsen igen! :)

Läst många artiklar på sista tiden om hur viktigt markarbetet är osv. 

 

Det många glömmer att ta upp är sitsen..... Hur ska handen och ridningen kunna vara mjuk och följsam om inte sitsen är det? Våra händer och ben sitter liksom ihop med resten av vår kropp och det är med den vi sitter på hästarna när vi rider. 

 

Antingen tar man förgivet att alla "proffs" har bra sits eller så vet jag inte varför man inte pratar om det.

Sitsen är så mycket mer än hur det ser ut. Sitsen är länken till hästen. Du måste alltså vara följsam, mjuk och med hästen för att den ska kunna arbeta optimalt. Du vill inte störa hästen, vilket du gör om du klämmer, eller hamnar lite fel. Det behöver inte vara mycket, på vissa hästar kan det räcka med att du faller några cm framåt för att du ska få en häst som ger sig iväg extremt mycket framåt (framtung). 

 

Sitsen är alltså för mig A och O, sitsen gör det möjligt att kunna vara följsam i handen och följa, påverka och inverka på ett korrekt sätt utan att störa hästen!

 

Alla borde lägga in minst ett pass sitsträning i veckan gärna oftare. Jag gör så nu att jag rider minst ett pass med nästan bara fokus på sits i veckan, sen brukar jag starta ridpassen på de lite äldre hästarna då jag bara fokuserar på sitsen medan de får värma upp lite. 

 

De hjälper jättemycket, du får en starkare sits, blir mer följsam och kan i princip rida vilket häst som helst! Du blir helt enkelt säkrare i sadeln.

 

Jag tror att många gånger när man ser "galna" hästar eller för den delen "slöa" hästar så har det mycket att göra med att ryttaren inte förstår hästen och faktiskt stör hästen med sin sits.

Viktigt att poängtera är också att sitsträning inte bör ske mekaniskt utan snarare syfta till att hitta den "rätta" känslan och sitsen där du sitter optimalt! Det är inte alltid efter en specifik mall, även om det finns en stereotyp bild över hur det bör se ut. Men vägen dit är olika för olika personer och det gäller att ta hjälp av någon som förstår hästen och kan se när ryttare än i harmoni med hästen.

 

Mycket tänkvärt och jag skulle önska att fler förstår vikten av en bra och följsam sits! 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0