Det finns inga kortsiktiga lösningar som inte leder till problem!

 
 

Nu har Craig varit hos oss! Alltid lika roligt och lärorikt! :)

 

Speciellt roligt var det att han sa att Doris är en helt annan häst i dag än vad hon var för ett år sen! Otroligt mycket mer muskler på rätt ställen och mentalt, och ridmässigt helt annorlunda! Tänk att för ett år sedan visste han inte ens om hon skulle hålla för någonting! min fina lilla prinsessa! fick massa tips och började jobba med små hinder och bommar mest fokus på mig och min sits. 

 

För mig har aldrig höjden varit det viktiga, inga hinder är höga eller svåra om man är väl förberedd! Sen måste både häst och ryttare bara vara modiga nog att hoppa större hinder och det är jag helt övertygad om att både Doris och jag är! ;)

 

Fick även beröm för både Karisina och Lillan han tycker båda är två trevliga, positiva och korrekta hästar och att träningen gått framåt! Dom är ju inte lika "förstörda" som Doris, så där kommer ju allt gå lite lättare. Otroligt kul att börja två hästar rätt!

 

Det där med förstörd tycker jag är svårt att förklara, Doris var verkligen inte en häst man upplevde som stressad eller pressad, eller för den delen ”förstörd”. Man skulle beskriva henne som en ärlig, pigg och hoppglad häst. Doris har ALDRIG stannat på hinder och jag fick alltid massa beröm över henne på tävlingar och träningar. Vi blev placerade i nästan varje start på de sista tävlingarna vi gjorde tillsammans upp till 130 nivå.  Ändå kända jag verkligen när jag träffa Craig att han hade rätt!

 

Jag skulle aldrig kunna pressa en häst nu när jag vet allt jag vet idag, Allt går fortare och resultaten blir bättre om hästen är mentalt och fysiskt redo. Blir så ledsen när personer pressar sina fina hästar (de flesta är absolut inte medvetna om att de gör det) Kortsiktigt vinner du kanske men på långsikt är det ohållbart! 

 

Personligen vill jag hålla på med hästar länge, därför vill JAG lära mig så mycket som det bara går och när jag och hästarna är redo då kommer vi ut på tävlingsbanorna igen. Och det kommer inte ske om vi verkligen inte är både mentalt och fysiskt redo! Sen är jag medveten om att det jag gjort på ett år, kommer ingen inom den "moderna" ridningen lyckas med om det inte ändrar sin ridning och börjar lyssna och förstå hästen. Hoppa runt banor är inget svårt, det är bara skänklar på och styra, fungerar alldeles utomordentligt upp till MSV nivå. Högre fungerar det om du har en tillräckligt bra häst! Tro mig, jag vet. Men att mentalt styra hästen och endast med så otroligt små hjälper, snarare genom att ge och öppna upp med benen än det motsatta, genom dessa små fina hjälper få hästen att göra alla de absolut svåraste rörelserna. Det är en utmaning. En utmaning som dessutom inte är svårare, du måste bara slå hål på allt du tidigare lärt dig och framför allt ändra din syn på ridning och träning. Vill du vara felfri jämt och göra det på riktigt med fler hästar och verkligen tillsammans med din häst, då är det nog på tiden att lära sig rida.

 

Jag har alltid fått beröm för min ridning och för Doris, men så här i efter hand blir jag nästan arg! Den skillnaden jag och Doris har gjort på ett år är enorm! Jag ska vilja påstå att varken jag och Doris är densamma som vi var för ett år sedan! Vi båda har utvecklats till det bättre och vår relation har förbättrats!

 

Fördelarna är att när grunderna sitter, behöver den bara förbättras, sen är man på topp! låter kanske pretentiöst men så är det och din häst kommer tacka dig! Det finns inga kortsiktiga lösningar som i långa loppet inte leder till problem! Tänk på det!

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0