Ska hästarna behöva må dåligt för att vi ska ha roligt?!

 

Många har säkert sett denna artikel från ett seminarium under Helsingfors horse show. 

http://hbl.fi/…/2015-10…/775073/manga-sporthastar-mar-daligt Jag blev i alla fall överlycklig. ÄNTLIGEN!!!

 

När jag kom i kontakt med Craig för ca 2,5 år sedan förstod jag hur känsliga hästar är. Jag har alltid letat efter något annat men det var inte förrän jag träffade Craig som jag hittade rätt.

 

Ska man bara kunna tävla på hästens bekostnad? Vill verkligen hästen tävla? Som framgår i artikeln så är hästen sin värsta fiende. Den ställer upp trots att man utsätter den för ohyggligt mkt smärta... ska det behöva vara så?

 

Jag svarar självklart nej på den! Min erfarenhet nu när jag har börjat tävla igen är att det går att göra det på hästens villkor och jag tror till och med att hästen tycker att det är roligt! men det förutsätter att du som ryttare känner din häst och har förberett den väl. Du som ryttare har ansvar över att just din häst mår bra och är glad. 

 

Det jag är emot i tävlingssammanhang är pressen och alla medel som tas till bara för att vinna. Någonstans både vill, tror och hoppas jag att du ska kunna vinna en tävling utan pressa hästen för mkt. 

 

När jag nu har varit ute på 3 tävlingar med unghästarna, och jag kan ärligt säga att jag tror att Lillan tycker att det är roligt! Hon är glad, positiv och verkar riktigt nöjd när hon kommer ut från banan. Karisina har också varit duktig men hon är mer osäker, jag måste alltså förbereda henne bättre och ge henne mer tid. Men jag skulle aldrig bestraffa henne för att hon är osäker. Om jag vill tävla har jag ett ansvar över att förbereda hästarna så att dom också vill tävla.

 

Sista tävlingen jag var på för i år gick inte så bra med Karisina. Jag hade alldeles för lite tid mellan henne och Lillan. Hon blev rädd för några fasaner på framridningen vilket gjorde att jag knappt kunde rida fram. Jag hann inte ge henne tiden att bara lugnt få henne trygg och börja lita på mig, vilket resulterade i en spänd och osäker häst inne på banan. Jag gjorde mitt bästa för att få henne trygg men det var svårt. I det här fallet och anledningen till att jag delar med mig av det, var att det var mitt ansvar att det inte gick bra och så här i efterhand var alla förutsättningar dåliga. Det var mitt fel och jag måste tänka på att ge henne tid så hon tycker att det är roligt. För hon tyckte INTE att det var roligt. 

 

Det jag kommer göra till i vår är att åka ut med henne själv några gånger så jag kan lägga allt fokus på henne och ge henne den tiden just hon behöver för att känna sig trygg. En trygg häst är en glad häst! :)

 

Men att debatten tas upp är fantastiskt! För så mkt skit man får se när man är ute på tävling gör en ledsen! Jag tror inte att man vill vara elak mot sin häst men jag tror att personerna som utsätter sina hästar för obehag inte är medvetna om det, Jag har också ridet på det "moderna" viset, det är mkt hårdare än det klassiska. Jag har för den sakens skull aldrig slagit min häst för att den stannat... men när okunskapen tar vid löser man det med våld. Allt går att lösa utan våld men det kräver en förståelse för hästen. Att förstå hästen och se vad hästen försöker säga är det som i dag saknas hos de flesta i dag... tyvärr! det heller inget som man får lära sig på de flesta ridskolor, inte heller på tävlingstall eller andra ridanläggningar... 

 

Tråkigt och det är där vi måste börja förändra!

 Doris gör comeback efter nästan 3 år (!) Fin och lugn runda som trots det räckte till en andra plats! Älskar denna häst!! <3
 
Min glada, positiva lilla plutt!!! <3 Lillan e.Colmar
 
Karisina <3 Försiktig liten kämpe som är mest osäker men hoppar bäst! <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0