orsak och verkan, inte alltid vad det ser ut att vara.

Jag har fortfarande ont i ryggen, enligt sjukgymnast är det en disk som hamnat lite snett och trycker på ischias nerven. det var dock svårt att avgöra på grund av att alla andra muskler runt omkring krampade, nu är jag bättre men inte bra. :) 

 

När jag arbetar med hästar vet jag att det inte alltid är det faktiska problemet som är grundproblemet. Många pusselbitar hänger ihop och exempelvis kan en dålig skoning leda till nedre hältor, ridning i fel form kan leda till fel belastning och ryggproblem och onödig stress hos hästar. På samma sätt tänker jag nu kring mitt ryggont, jag har haft ont längre tid men ignorerat, nu vet jag att min kropp sagt ifrån men vet inte vad som är grundorsaken. Jag ska dock kolla upp det här och börja träna lite mer för att bygga upp mer styrka och smidighet. Hästar tar mycket tid, men vill man få resultat måste man faktiskt bry sig om sig själv också, inte bara hästarna. :)

 

Har ridit lite, inte så mycket som jag velat och unghästarna har fått vänta lite, onödigt om något skulle hända och ryggen blir värre. Så har mest skrittarbetat Doris, Goderik, Instyle och Aida. Alla börjar bli super fina! Doris var rena drömmen att rida i morse. Det konstiga är att när jag rider henne känner jag knappt något i ryggen! Vi tränade piaff/passage/trav i dag och travade lite över bommar. Hon är helt fantastisk och bär sig på ett helt annat sätt nu! Hade jag haft någon som filmade i dag hade jag varit lycklig! Nästan så man blir lite sugen på att tävla lite dressyr, men första prio är att börja hoppa igen. Goderik är på nästan samma nivå som Doris men inte riktigt lika stark än. Instyle är inte långt ifrån piaff och Aida gör det hon ska, men är mycket långsammare i sina rörelser plus att jag behöver lite mer "äkta" energi innan  jag kan öka svårighetsgraden för henne.

 

Fina hästar och tänker nog börja jobba med unghästarna i nästa vecka! ryggont eller inte! :)

(Doris och jag i skåne 2012)
(Bäbisarna)
 
(Godmorgon från Aida och Instyle)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0