eftergift, känsla och tid

"A few things 

1. The longer something takes to work, the longer it lasts.
2. Slow done quickly and quick done slowly are both good ideas.
3. Resistances are something which needs looking into.
4. Space and texture are always worth looking into.
5. Sometimes knowing where to think is as important as what to think.
6. Feeling is or is not a state of mind; have it.
7. (Release, (connect,)( release,) connect)
8. Everything starts in space.
9. Good dressage forgets itself when it sees a horse. - Craig"
 

Blir så ledsen när folk har så bråttom med sina hästar, både unga och gamla. De flesta förstår inte att om grunderna görs ordentligt (inga skippade steg) kommer resultatet vara längre. (Både för dig och hästen). 

Vill man ha en frisk häst länge bör man lyssna på den och faktiskt låta det ta tid!

 

Många undrar varför jag inte börjat hoppa mina unghästar, varför jag inte visat dem på någon kvalitetsbedömning, tävlat dem osv. Jag ser ingen anledning till det. Jag skulle absolut kunna visa båda, om jag pressade dem och hoppade över några steg i utbildningen. Men jag ser absolut ingen anledning till det oh jag skulle förmodligen behöva gå tillbaka senare i deras utbildning. Jag vill ha dessa två hästar länge!! Inte bara tills de är 7, jag ser hellre att grunderna blir så perfekta som vi tillsammans kan åstadkomma innan jag visar dem någonstans. När grunderna väl sitter och är väl genomförda kommer vi inte ligga efter någon annan! Det går framåt med båda, speciellt med den ena och båda kommer få precis den tid dom behöver för att förstå och bli precis så bra dom kan bli! :)

 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0