Bett eller bettlöst? nosgrimma?

Bett eller bettlöst nosgrimma/inte nosgrimma?

 

Lite funderingar som jag har gått och tänkt på ett tag… Är det verkligen snällare att rida i bettlöst jämfört med bett? Varför har ALLA nosgrimmor av diverse olika slag på elit nivå?

 

Jag kan inte påstå att jag har något bra svar, men jag tror att fler skulle fråga sig frågan VARFÖR har jag det jag har på min häst?

 

För att alla andra har är inte ett bra svar…

 

Om vi börjar med bett vs. Bettlöst, en bra anledning till att rida med bettlöst är för att man själv inte är tillräckligt skicklig ryttare, det är svårt att vara mjuk och följsam. Det kräver en viss typ av medvetenhet och kroppskontroll hos ryttaren.

 

Men hur bra är det egentligen med bettlöst/ hackamore och allt annat liknande?

 

Jag tror många gånger att ett bett kan vara snällare (då menar jag ett vanligt bett utan nosgrimma).

 

Om ryttaren är mjuk och följsam, ger ett bett utan nosgrimma hästen mer frihet, den kan gapa om den känner obehag och du får ett direkt kvitto på hur avslappnad den är i överlinjen.  Den kan slappna av i käken på grund av att den faktiskt ges möjlighet till att reglera käken (ingen nosgrimma som stänger igen munnen). Ett bett där man med hjälp av tygelns vikt ”kontrollerar” hästen, tror jag personligen är snällast och ger hästen mest frihet att kunna använda sin kropp på ett optimalt sätt, ett stort plus är ju även att hästen ges frihet att andas normalt (vilket den faktiskt gör genom näsan och inte munnen).

 

Doris exempelvis kan inte ha nosgrimma längre för när jag värmer upp i skrittarbete försöker jag få henne att stretcha ut hela kroppen och alla kotor i rygg och hals, när de väl lossnar så vill hon gäspa. (vilket nästan alltid sker i början av passet). En nosgrimma eller ett bettlöst som faktiskt stänger igen munnen, hade hindrat henne från detta. Jag har märkt på henne och även andra hästar att vid arbete från marken när man får en frisläppning av endorfiner genom stretchövningar så vill många hästar gäspa. (jag ser det även vid massage och behandling av hästar, när det slappnar av/en spänning släpper så kan gäspningarna vara ett tecken.) Detta begränsas av att de har en nosgrimma, för Doris del begränsas det även när hon har en vanlig grimma eller repgrimma, hon blir irriterad när hon inte kan gäspa. Så varför skulle jag hindra henne från det, när jag vet att när hon gör det så händer något bra i kroppen!

 

Därför undrar jag om man verkligen kan få en häst att på riktigt slappna av i käken och därmed överlinjen om man inte har ett bett? Jag börjar även fundera på om det kan vara så att bettlöst kanske inte är så snällt som alla tror.

 

Jag säger absolut inte att det är elakt! Personligen tycker jag det är hur bra som helst! Speciellt om man är orolig för att man inte är tillräckligt rätt i tajming eller följsam i kropp (och därmed också hand). Men för den sakens skull kan vi inte komma ifrån att det faktiskt är snarlikt med att rida i bara en nosgrimma...

 

Lite tankar helt enkelt, vilket går hand i hand med nosgrimma. Stänger du igen hästens mun kan den inte röra käken, vilket bidrar till spänning. Tänk dig själv att du går och spänner käken en hel dag….

 

Du kommer då antagligen få ont i

*käken

*nacken

*axlarna

*huvudet

 

Vilket leder till att du säkert kommer bli spänd på många många fler ställen.

 

Det finns forskning som visar att nosgrimmor ökar stressnivåerna hos hästar och även bidrar till ökad spänning i nacke och till följd då även rygg och bakdel. Det konstiga tycker jag är att vi rider med nosgrimma, varför? Behöver vi verkligen det? 

Ja det är fint! Det tycker jag också, men helt ärligt även om man har en som sitter löst, så kan det vara så att den blockerar hästen.

 

Just nu kommer jag inte sätta på Doris en nosgrimma, inte någon av mina andra hästar heller, men kanske i framtiden men jag kommer då veta varför! Och den enda anledningen jag kan komma på är nog för att det är fint! (skulle dock aldrig använda något annat än en mycket löst sittande engelsk utan snokrem!) och då endast vid enstaka tillfällen.  :D

 (Det där går inte om man drar ihop näsan!:) )
 (Aida i en vanlig engelsk)
(Inte ok!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0