Senaste numret av ridsport! ÄNTLIGEN!

I det senaste numret av ridsport har dom gjort en 4 sidor lång artikel om att ridsporten borde granskas.. ÄNTLIGEN!! 
 
Om ni läst mitt inlägg från i går så kanske ni förstår varför jag är så glad. :)
 
Varför sätta på hästen massa bett, nosgrimmor och hjälptyglar? Det kommer inte hjälpa utan snarare förstöra. Varför är det så många hästar som blir skadade eller är halta? Ska det vara nödvändigt att behöva spruta en tävlingshäst i lederna varje år, eller flera gånger om året?
 
Personligen tycker jag verkligen inte det! För inte så länge sen var jag på en middag, där en av sveriges topp tränare/ryttare var. Enligt honom ska en häst inte ses som en investering utan ska man köpa en häst bör man ha en avskrivningsplan, man bör även vara medveten om att häst håller i ca 4 år.....( !!!! )
 
Helt sjukt om ni frågar mig, det enda det bevisar är att du inte tränar din häst på rätt sätt!!
 
När jag var hos Craig i USA var nästan alla hästar över 20 år, en till och med över 30 och användes i princip varje dag och var lika fin som en 10 åring! Kunde alla svårklass rörelser och super mjuk! 
 
Så det där med att hästar går sönder kan bara bero på en sak! Träningen! Jag tycker det är dags att vi börjar lära hos hur en häst fungerar, och förövrigt på riktigt lär oss rida. Du ska inte behöva använda massa konstiga bett, hårda nosgrimmor, sporrar eller hjälptyglar! Det enda vi behöver är att vara snälla, lugna och lyssna på hästen! Du kommer komma så mycket längre om du bara är mjuk och följsam!
 
Hoppas verkligen att det kommer komma något gott ur ridsports senaste artikel, framförallt hoppas jag det för hästarnas skull! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0