Svar på fråga från Elin

"Jag har fattat det som att du rider/red men stadig kontakt med bettet innan. Eller jag kanske har fel? Men i vilket fall, kommer du fortsätta göra det? Och har något angående hästens "form" ändrats för dig? Eller eller går hästen fortfarande i form om den rids med tygelkontakt och "mellan skänkel och hand"? Hur ser du på detta nu? :) kram"

Hej Elin! Kul med dina frågor ska försöka förklara det så gott jag kan i text.  Jag är en sån där person som gillar att visa när jag förklarar, därför gillar jag inte riktigt att skriva.  Men gör ett försök. Skriver det som ett inlägg för det blev så himla långt. 

 

Du ska fortfarande ha kontakt med bettet, det den här ridningen handlar om är att det är så mkt mindre hjälper. Kontakten med bettet handlar om att du kan flytta bettet mm i hästens mun. Prova att häng ett träns fritt exempelvis mellan två rep, (ex. man sätter ihop repen man brukar binda hästen i när man ryktar i stallgången och hänger tränset på dem, löst) sen tar du båda tyglarna,(som när du rider) du kommer märka att bara tyglarnas vikt kommer att få bettet att röra sig, mer så behövs alltså inte. Målet är att du ska göra så lite som möjligt, så att bettet aldrig börja vrida sig. Om man är balanserad och avslappnad i sitsen sker alla rörelser genom kroppen och handen kommer då avslappnat att följa med. Så sitsen är A och O.

 

Att rida hästen mellan hand och skänkel, antar att du syftar på att man rider hästen fram för skänkeln och samlar upp det i halvhalter med handen. Som jag skulle se det är att hästen svarar lika bra för skänkeln och handen, då är hästen mellan hand och skänkel. Då innebär fram för skänkeln att skapa mer space och air för hästen, alltså genom att du öppnar upp med dina skänklar så att hästen får mer utrymme att röra sig, vilket även det kräver att du är avslappnad och följsam i din sits. Hästen ska vilja gå fram av sig själv, det går inte att komma någon stans genom att tvinga hästen. Eller fel av mig det går absolut, men det är inte så jag vill rida. Syftet med den här ridningen är för mig att rida hästen på hästens villkor. Det betyder inte att jag inte vill utvecklas. Men jag har märkt att bara genom att fokusera lite mer på sitsen och bli ännu mjukare kan jag göra mer! Hästarna blir lugna, avslappnade och glada. Dessutom min största utveckling är att jag vet hur och vad som händer när jag flyttar min sits mm.  Hästen känner ju allt så det jag jobbar på nu är att bli ännu mindre i mina signaler och då alltså från sitsen. Att göra rörelserna mjukare; med skänkeln (tänk mer att man ska flytta pälsen lite försiktigt när man ska svänga, inge kläm och sparkar.)  Bettet så som jag beskrev innan. Ingen annan än hästen ska kunna se eller känna vad jag gör. (det är målbilden, jag är inte riktigt där än ;) )

 

Det är väldigt svårt att förklara detta i ord, tror man måste se och känna hur lätt det ska vara för att på riktigt förstå. Jag tyckte att jag hade kommit en bit innan jag kom hit. Men nu när jag är här, är det lätthet på en helt annan nivå. Syftet är att du ska vara så pass conected (kontaktad, linked,) till hästen att du i princip tänker en sak och så utförs det.

 

Jag brukar inte alls fokusera på vart hästen har huvudet. Huvudet kommer på plats när alla andra bitar gör. När hästen börjar bära sig i balans tillsammans med dig, då kommer den att välja en form där det är optimalt för den att arbeta. Det många glömmer är att hästen faktiskt håller balansen med sitt huvud och sin hals och även att det är musklerna och ligament i nacken som ska hjälpa hästen att bära upp sin rygg. Därför enligt mig kan det inte komma något gått ur att börja dra ihop hästens hals.

 

Hoppas det blev lite tydligare nu J Annars får du fråga igen! Jag gör så gott jag kan men det är svårt att förklara med ord. Vissa ord tycker jag heller inte om att översätta från engelska, det finns inget bra ord på svenska, hoppas det inte gör nått.

  

Connection – Feel –Give  är bra att utgå ifrån och att allt ska ske med så mjuka och snälla hjälper som möjligt! 



Kommentarer
Elin

Vet inte vart Emma kom ifrån hahaha! :) men i alla fall, tack för svar. Och jag förstår vad du menar. Det jag ville komma till med min fråga var om du kommer rida "normalt" (som de flesta gör) med mycket stöd i tygeln. Jag rider så, tyvärr. Jag har ingen egen häst, och när man är medryttare så bestämmer man ju inte själv. Jag hade verkligen älskat att utveckla min ridning och hästhantering till en blandning mellan akademiskt och NH. Har dock inte kunskapen eller möjlighet till detta i nuläget.
Nu för tiden när jag ser både mig själv och andra rida så blir jag för det mesta ledsen. Hästar som verkligen går i nerförsbacke, någon rotation i bröstkorgen finns knappt, halsen ihoptryckt, ihopsnörad mun, sadeln på eller för nära bogbladen och en ledsen blick. Säger inte att det alltid ser ut så, men man ser det väääldigt ofta. Men jag förstår nu att det inte är så du rider, eller kommer rida i fortsättningen! :)

Svar: Nej! Nu vet jag bättre och kommer ALDRIG rida så igen, inga sporrar eller hårda nosgrimmor. :) Man får så mycket finare resultat om man bara är mjuk och snäll! Hästar är så känsliga att man inte behöver använda kraft och styrka. Önskar verkligen att fler skulle förstå det! Men mitt mål är att jag ska börja tävla igen och visa att det går, sen vill jag även förmedla det jag lär mig hela tiden! Jättekul att det vill rida på ett "lättare" sätt, hoppas att du någon gång för uppleva det! För det är helt fantastiskt! Vi har lite kurser och kommer ha fler clinics hemma hos oss, sen kommer ju även Craig hem till oss i vår/sommar. Du får komma och kolla då! tror det kommer ut mer info på denna hemsida. http://www.ridersaccredited.se/
Malin

2014-01-31 @ 19:31:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0