keep it simple

"When you ride, try to be regal; have good posture. Try to keep things simple. Breathe and try to feel the movement and follow it. Try and bring yourself back to simplicity and posture. 

Always remain with the dance. Try to find control in the motion created in the horse's movement while keeping the mind resting in the luminosity of the moment.

Good dressage is never complex and always arises from stability of the mind

first and the body second. If you lose either one. Stop and start again." - Craig Stewen

 

 
 
Det är helt fantastiskt att vara här och både får lära sig så otroligt mycket och dels se ett levande exemplar i att rida med lätthet. När man tittar på när Craig rider och när han förklarar vad han gör, både låter och ser det barnsligt enkelt ut! Han kan få alla hästar att göra i princip vad som helst bara genom att följa dem. Du ser honom aldrig använda benen mer än att öppna dem och nudda dem vid hästens sida. Det betyder inte att du inte ska använda benen, bara inte som jag tidigare lärt mig. Du ska använda benen i form av att skapa utrymme, skapa energi, ta bort benen, sluta kläm och öppna upp och hästen kommer vilja göra det du ber den om. Du ska följa med hästen heltenkelt och bli ett med hästen. Connect - feel - give. det handlar inte om att ta och skapa motstånd utan om att skapa en relation - känna och ge! 
 
Red en häst i dag, och det är helt fantastiskt va lite man behöver göra, men det gör det för den sakens skull inte enkelt. Lite men rätt helt enkelt, man måste försöka få in känslan i kroppen och även tänka på hur och vad hästen gör med sin kropp. Jag fick sitta på en rätt svå häst, med ett fysiskt problem och inte alls lik någon av de hästarna jag har där hemma. Super intresant och allt blev väldigt tydligt! 
 
Jag är glad att det bara är en vecka som gått så jag hinner lära mig och befästa så mycket mer! :)
 
(mamma i piaff på hästen Candy Girl)
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0