it´s simple but it´s not easy

Som jag sagt förut det är egentligen ganska logiskt men det är inte lätt. Jag har funderat mycket nu när jag är här. Allt handlar om hur saker och ting tolkas. Eller snarare kanske att ens bakgrund påverkar hur man tolkar saker. Jag tror ingen som håller på med hästar vill vara elaka eller hårda. Vi älskar våra hästar, varför skulle vi annars tillbringa så mycket tid tillsammans med dem?! Men jag tror att jag ser saker på ett helt annat sätt nu, sen jag träffade Craig. Hans teoretiska kunskaper om ridning och träning av hästar och hans bakgrund är så fullt med information, att det alltid finns ett svar på allt! Ett svar eller flera och med förklaringar på många olika sätt! Jag har aldrig träffat en sådan kunnig person förut och man blir som en svamp när man rider för honom när man försöker få in allt i sitt lilla huvud!

 

Min erfarenhet är att jag alltid letat efter något annat, jag har inte vetat vad förrän jag träffade Craig. Men en sak jag tycker alla ska tänka på är att en häst kan känna en fluga på sin rygg, så visst tusan kan de känna oss, och vi påverkar dem mer än vad vi tror.  Oftast inte på ett positivt sätt, när vi inte är 100% balanserade och följsamma.

 

Då kanske många tänker så här; "jag rider väldigt mjukt och följsamt" NO SHIT det trodde jag också.. men nix jag kanske gjorde det jämfört med många andra, men jag kan fortfarande bli otroligt mycket mer följsam och mjuk. Hästen kan fortfarande känna en fluga så när jag börjar ge så små hjälper och får hästen att göra allt jag ber dem om, nästan så man bara styr dem med tanken då först blir man "ett med hästen".

 


Åter till min tanke. Ska ta ett exempel för att förklara; Öppna - hästen ska gå på 3 (eller 4 spår), vanligtvis 3 för det blir mer precist. hästen ska flytta inner bak i linje med det yttre frambenet och vara ställd inåt (från rörelseriktningen på diagonal och spår.) Som man traditionellt sätt hade förklarat detta är att hästen ska vara rund för innerskänkeln och flytta från den upp i yttertygeln. Då kan man ju välja själv antingen; 1. kan man rida den genom att man trycker med innerskänkeln och "samlar" upp det i yttertygeln. eller 2.Man kan välja att ge på yttertygeln och skapa en rörelse med innerskänkel så kallad "inpulsion leg" vilket innebär att man flyttar sitt ben i takt med hästen men endast rör den lätt. Man skapar ett flow genom hela kroppen. Som ni ser egentligen samma svar, allt handlar om vad man har för synsätt och erfarenhet.

 (inte helt ny bild, men en öppna. Nu för tiden har jag bättre skänkelläge och bättre position på överlivet ;) )

Allt kommer dock tillbaka till att försöka känna hur hästen rör sig och följa med i hästens rörelse! 

Ingen har förklarat för mig att det går att rida en öppna som alternativ 2. Men nu vet jag att det går och då börjar man ju ifrågasätta., vad ska man med en fast yttertygel till? den blockerar ju bogen dit hästen ska röra sig? ganska konstigt egentligen. Men att ge med yttertygeln blir väldigt logiskt, det skapar plats. hästen vill ju hellre röra sig dit där det finns plats. Varför ska man trycka med innerskänkeln, det får ju bara hästen att vika sig på mitten och därmed disconecta. Det är ganska kul, nu när jag rider en del här på väldigt välutbildade hästar och försöker rädda mig själv, i tex en öppna när jag tycker att den inte flyttar sig tillräckligt mkt åt sidan, eller böjer sig för mkt, då tar jag lite i den tygeln dit hästen ska gå (alltså yttertygeln) och helt plötsligt fåt jag ett helt annat resultat än det jag vill ha! hästen går åt andra hållet eller böjer sig bara mer! 

 

Jag har lite hästar att träna på här, och för mig handlar det mest om just nu att känna, få in känslan i kroppen, inte bara i huvudet. Så när jag kommer hem ska alla mina små olater vara borta det är mitt mål! :)

 (Straut och River, två väldigt duktiga och LIKA hästar! Fast straut är över 30 år gammal och kan allt!! ) underbara hästar!


Kommentarer
Elin

Jag har fattat det som att du rider/red men stadig kontakt med bettet innan. Eller jag kanske har fel? Men i vilket fall, kommer du fortsätta göra det? Och har något angående hästens "form" ändrats för dig? Eller eller går hästen fortfarande i form om den rids med tygelkontakt och "mellan skänkel och hand"? Hur ser du på detta nu? :) kram

Svar: Svarar som ett blogg inlägg blev så långt! :)
Malin

2014-01-31 @ 09:31:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0