it´s not what you look like, it´s how you feel to the horse

Nu har jag även överlevt dag 2. Hård start men sjukt lärorikt och lite små jobbigt både för huvudet och kroppen. Kan i alla fall säga att jag känner att jag har sittben... :)
 
Det är jättespännande att jobba så mycket med sitsten och verkligen förstå hur mycket man kan påverka bara genom att sitta rätt och vara i balans. Det sorgliga blir ju då att man förstår hur mycket man kan förstöra genom att inte göra det. Men att det i många fall fungerar i alla fall, men man stör hästen och dess rörelser. 
 
En viktig sak att tänka på är att vi inte ska röra på hästen utan hästen rör sig själv!
 
You can not move the horse, the horse moves it´s self! - när vi försöker använda kraft för att få hästen att röra sig, sätter vi dem ur balans. 
 
Connect - Feel - Give = Linking to the horse. Det är inget som sker genom stora rörelser utan endast genom att du är både mentalt och fysiskt avslappnad, det handlar inte om att trycka och klämma utan om att ge!
 
tänk dig själv om du va häst vilken ryttare skulle du vilja ha?
den som klämmer och trycker för att du ska röra dig, samtidigt drar i en tygel och trycker med en skänkel på, som säger emot varandra när du ska göra exempelvis en öppna?
eller den som ger efter och slappnar av för att du ska röra dig, den som med små små signaler genom sittbenen skapar ett flow som gör att du vill röra dig, och som endast nuddar dina sidor med skänklarna och genom att stryka pälsen med eller mothårs kan få dig att göra framdelsvändningar, bakdelsvändningar, slutor och öppnor?
 
jag vet vad jag skulle välja i alla fall om jag va häst! :)
 
avslutar med detta som jag tycker är rätt på pricken vad sitsträning handlar om:
 
IT´S NOT WHAT YOU LOOK LIKE, IT´S HOW YOU FEEL TO THE HORSE
 
mer i morgon nu checkar jag ut! fast alla i Sverige går väl upp alldeles snart! :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0