Äntligen!!

 

Äntligen har någon lyckats förklara vad en bra sits är och hur man ska sitta!

Craig är helt enkelt bäst!

Mycket av det sitsträning går ut på handlar om att hitta rätt balans på hästen. rätt sits handlar inte om att sitta efter "mallen" rätt sits. Det kan se rätt ut men ändå inte vara i rätt balans, då stör du hästens rörelser. För att sitta i rätt balans på hästen måste du som ryttare vara tillräckligt lösgjord i kroppen. Det för den saken skull behöver inte betyda att bara för att du är exempelvis gymnast så är du det, det handlar om punkter i kroppen som är viktiga för ryttare så som exempelvis höfter, ländrygg, knä och anklar. Olika övningar i sitsträningen hjälper dig att komma loss i de punkterna. Är du inte avslappnad och balanserad kan du inte känna vad hästen gör.

 

Craig har olika mål som måste vara uppfyllda i sitsträningen för att du ska få rida. Allt för att skydda hästens mun från en obalanserad ryttare, som tenderar att lägga vikten i hästens mun. Jag ser inte mig själv som en obalanserad ryttare men efter några dagar här börjar jag inse vad mycket man kan göra när man är koordinerad och känslig i sin sits, hur mycket man kan påverka hästen utan att knappt röra den. Jag är väl kanske inte okänslig, men oj vad jag har mycket att lära! Helt underbart visserligen vore ju sjukt tråkigt om man vore fullärd. ;) 

 

Craig pratar mycket om light, gentele and firm och även non touch. Firm är det mått som är starkast, men det är så fint att du knappt tar eller rör vid hästen snarare att du rör hästen så pass mycket att du rör dess päls. (för att försöka beskriva i ord hur lätt det är, vilket inte är så enkelt, men ett försök till att förklara hur lätta hjälper man ska använda.) 

 

En annan sak i dag var att vi gick in mer på den korrekta hoppsitsen och hur du ska balansera när du dels står i den lätta sitsen och när du rider lätt. Jag tror aldrig att någon någonsin har förklarat det för mig, definitivt inte på ett sett som så grundligt förklarar precis vad som händer med hästen vart du kan påverka och hur. Vad som händer när du har skänkeln lite för långt fram eller lite för långt bak.(nu snackar vi alltså mm och cm, små små skillnader alltså.) En annan intressant sak är också att man måste tillåta sin kropp att slappna av och följa med hästen i rörelsen inte mekaniskt försöka hitta "rätt sits" eller den sits som enligt boken är korrekt. Så fort du måste göra det spänner du dig och på så sätt använder du mer kraft vilket återigen påverkar hästen på ett negativt sätt. Super intressant och jättelärorikt. Jag skulle kunna skriva en bok om det jag har fått lära mig på 3 dagar och det tänker jag inte göra. Försöker bara poängtera vikten i att lyssna på hästen och med rätt balans och små små medel kan man göra fantastiska saker med sin häst. 

Det är super bra att köra så intensivt med sitsträning, det gör att det man lär sig fastnar, det handlar ju mycket om att förändra sin sits för att sitta optimalt (optimalt för sig själv och för den häst man sitter på, alla är olika!), vilket ingen tidigare har lyckats förklara för mig. Det är otroligt intensivt men jag tror att efter några dagar till kommer sitsen vara bra, eller åtminstone bättre. Jag kommer i alla fall känna när den är påväg fel, och då kommer jag ha medel för att kunna korrigera den direkt. Sits och ridning kräver otroligt mycket känsla. Craig lyckas väldigt bra med hjälp av sitsträningen förklara vilken känsla det är man ska leta efter vilket är fantastiskt. Jag vet ju själv att när jag undervisar, är min största utmaning att kunna förklara känslan. Nu har jag nog lite mer redskap för den biten, men allt kommer att gå tillbaka till sitsen. Så man får nog börja där helt enkelt. :)

 

Hittills under vistelsen har jag även fått se Craig träna de hästar han har hos sig. Många av hästarna kommer från otroligt tragiska bakgrunder, där många av dom varit på väg till slakt eller mer eller mindre blivit räddade. Alla dessa hästar har något fysiskt problem men ändå gör det svåra rörelser som piaff, passage, galoppombyten och vissa även levader. Helt fantastiskt att se honom hoppa upp på dessa hästar och alla uppför sig lika trevligt och är lugna och harmoniska och gör alla dessa svåra rörelser. 

 

Det är lite vad jag gjort hittills här borta. Super intressant och lärorikt. Vet inte om man förstår vad jag försöker förmedla, men det var ett försök i alla fall :)

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0