"We´ve had him checked and he´s just being a brat" - hästens sätt att uttrycka sig

Hittade en sida där folk la ut bilder på sina hästar när dom bockade och stegrade sig.. Vet inte vad jag säga, jag personligen tror inte att hästar bockar för att dom tycker något är kul, utan för att dom faktiskt känner obehag. (Inte alltid men oftast) Av egen erfarenhet så vet jag att de kan bocka, vissa bockar mer än andra. Men jag tror att det faktiskt beror på något. Ofta på grund av spänningar, eller för att de är i framvikt och håller på att tappa balansen, eller kanske för att det vill komma loss på grund av att det hålls ihop för mkt. Jag har haft hästar som bockar, vissa definitivt mer än andra. Men så här i efterhand och nu när jag jobbar hästarna på ett annat mjukare sätt, och är mer noggrann med att det använder sin kropp på ett korrekt sätt och i balans, så gör dom inte det längre i samma utsträckning. Visst dom kan bocka för att dom är glada, det är ju bara titta på dem i hagen. Så det jag försöker säga är inte att det måste göra det för att det har ont. Utan att jag snarare tror att hästen försöker berätta något för oss när den stegrar sig eller bockar. En häst som bockar på ett fält första ute ritten efter att ha gått i ridhus hela vintern kanske är glad. Däremot en häst som stegrar sig varje gång man rider eller konstant bockar, kanske faktiskt försöker tala om något för sin ryttare?!

 

Hittade den här artikeln också som man kan ta en titt på tycker jag!

 

"We´ve had him checked and he´s just being a brat"

Så brukar det ofta låta när hästen börjar bocka, stegra sig eller visa aggression mot andra hästar eller människor.

Hästar kanske inte kan prata men man får inte glömma att de kan uttrycka sig, det kanske går runt och har jätteont och enda sättet att visa det är genom att lägga öronen bakåt eller att försöka bitas. Jättebra artikel och intressant forskning.
 
"There was nothing on the X-rays. He even had a bone scan. It cost a fortune. He is simply naughty."

Well, here's the thing. Not all pain conditions are down to a broken part or an acute inflammation. The human doctors at the forefront of chronic pain research know this. Many patients who were once labelled as hypochondriacs are now being treated for real, diagnosable illness.

Horses are not so lucky. The neurophysiology of chronic pain is not taught in most vet schools and owners certainly have never heard of this. Horses can't even point and they have no voice to keep telling their owners that they are in pain.

- See more at: http://epona.tv/blog/2013/october/taking-pains#sthash.aAGdKQ1s.dpuf
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0