Rollkür "rund och låg" ?

”I agree that the net effect of hyperflexion is more to do with getting better submission of a ‘hot’ horse rather than achieving gymnastic improvement” Professor René van Weeren, 2013 
 
”There is no doubt (and the scientific evidence given above confirms this) that hyperflexion is an extreme position of head and neck and that it profoundly influences the physical and mental status of the horse. There is also little doubt that equine welfare will be severely impaired by imposing this position with force for prolonged periods. And, yes, this is happening in the field and is the cause of much suffering of horses.” - See more at: http://epona.tv/blog/2013/july/hateful-minorities#sthash.CPqcaUIt.dpuf

 
 
Hittade en till artikeln om Rollkür, väldigt intressant och spännande, där en veterinär har fått uttala sig och även en del forskning. Den är lång, men definitivt läsvärd om man vill veta mer om ämnet. Professorn som uttalar sig ändrar sin ståndpukt en del, så det är värt att läsa hela artikeln om man är intresserad.
 
Min syn på det hela är att det är sjukt att folk rider så. Nu vet jag att man absolut inte behöver ha starka bett, sporrar eller anndra "hårda" hjälpmedel. Det som behövs är att man lär sig rida, att man börjar lyssna och följa hästen!
 
Jag kan snarare tycka att det är konstigt att inte fler reagerar; när hästar går med tungan utan för munnen, när tungan blir blå, när hästarna andas konstigt för att det är så ihopdragna att det knappt får luft, att de blir blodiga i munnen eller från sporrarna, att hästarna går i en position där det är omöjligt för dem att se, att de dessutom går i en position där deras rörelse inte kommer fram optimalt och där den inte kan arbeta med kroppen korrekt!
 
Problemet är att vi gör alldeles för mycket, även när vi tror att vi gör lite gör vi för mycket, så känsliga är hästar! Jag håller på och "lära mig rida" på nytt! Och jag är EXTREMT tacksam för att jag har hittat ett sätt där det är möjligt! Önskar att fler skulle förstå att det går. En sak till, jag tror fortfarande att man kan tävla! Men inte på bekostnad av hästen, utan TILLSAMMANS med hästen!
 
 (Gäspa, gapa, tugga = tecken på att hästen slappnar av i kropp, själv och inte minst käken. Det kan inte hästar som går i rollkür, inte heller hästar som har alldeles för hårt åtdragna nosgrimmor)
 
 


Kommentarer
Victoria

Fruktansvärt...

2014-02-17 @ 10:57:52
URL: http://www.cvastar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0