Longering - hästens balans och bärighet

Jag har tänkt mycket på det här med hästens balans och bärighet. Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska kunna förklara och uttrycka mig kring detta, men nu har jag bestämt mig för att göra ett försök. 

 

 

Jag har ju nästan alltid haft alla mina hästar från början, det vill säga från föl i princip. Det gör ju att jag tidigt lär känna varje individ. Jag börjar alltid jobba unghästarna från marken, där man genom att vara med hästen, börjar bygga upp en relation. En annan viktig del är longeringen och nu ska jag försöka förklara hur jag longerar och vad jag tittar efter.  Longeringen visar väldigt tydligt hästen styrkor, svagheter och även hur den är psyksikt. Nu longerar inte jag på en sån där jättevolt som man ser många göra. När jag longerar har jag ett syfte att få hästen lösgjord, både mentalt och fysiskt. Syftet är INTE att trötta ut hästen, för att den ska vara lugn innan jag rider. Tyvärr ser man ofta många longer sina hästar i det syftet, även att det bara ska springa runt runt på en jättevolt ofta med inspänningar. Resultatet blir ju då att varje gång hästen kommer in i ridhuset/ridbanan förväntas den att springa som en dåre. Jag vill ha en häst som kommer in i ridhuset och väntar, är uppmärksam och lyhörd för det vi ska göra idag. Jag vill ha en häst som med glädje kommer till ridhuset för att jobba. Dessutom är det ju bättre att få hästen att röra sig på ett sätt där den både behöver aktivera den mentala biten men även den fysiska. Jag har själv longerat på stora volter, och helt ärligt jag tyckte aldrig att det var roligt! Nu tycker jag det är jättekul att longera!  

 

Det jag tror (hoppas) att vi alla kan vara överens om är att hästen använder sitt huvud och hals för att balansera sin kropp. Hästen kommer höja huvudet för att underlätta för att få in bakbenen. Hästen kan jobba med ryggen fast den har ett högre huvud. Det som händer i hästens kropp och som man succesivt måste bygga upp, är musklerna och ligamenten i nacken. De är dessa muskler som hänger ihop med ryggmuskulaturen som hjälper hästen att bära upp ryggen. Höjt huvud = att musklerna och ligamenten i nacken bär upp ryggen.  Det betyder inte att vi kan forcera hästen och tvinga upp huvudet, utan det kommer succesivt när hästen blir starkare. Ju mer motstånd vi skapar, ju mer motstånd skapar hästen.

 

 
(Här kan ni se hur DaVinci kommer upp med huvudet för att få in bakbenen och återfå sin balans, han har endast en repgrimme kapson (craigs egen uppfinning), Som enkelt får plats under tränset så man kan longera innan ridning)

 

Vad händer då när vi spänner in hästens huvud? Det är något jag verkligen försöker förstå, argumentet man oftast får, är att om huvudet inte kommer ner arbetar hästen inte med ryggen genom bakbenen. Jag kan här och nu säga att av vad jag har sett stämmer inte det. Du kan inte med hjälp av att tvinga hästens huvud att vara i en viss position åstadkomma att hästen arbetar korrekt genom kroppen. Hur ska en unghäst som kanske bara rört sig helt lös kunna hitta sin balans på en forcerad yta, med inspänningar kunna hitta sin balans? När jag börjar longera mina unghästar använder jag aldrig mer än en kapson. (ett grimm liknande verktyg där linan fäster mitt på nosen.) Mina unghästar har efter några gånger inget problem med att arbeta med huvudet i position där nacken är högsta punkten, nosen är något framför lod, mage kommer upp, ryggen höjs och bakbenen är drivande. Alltså en position där hästen faktiskt rör sig korrekt och optimalt genom hela kroppen.  När du forcerar huvudet med hjälp av diverse hjälpmedel riskerar du att med allra största sannolikhet få en häst som 1. Inte bär sig i balans 2. Inte arbetar anatomiskt korrekt och 3. Blir framtung och drar sig fram med frambenen i stället för att skjuta ifrån med bakbenen. 4.Du arbetar med motstånd och kommer få en spänd häst. För att kompensera för den ihopdragna halsen, ska man driva på hästen framåt, för mig helt sjukt och alla hästar borde säga ifrån.

 

 
(Lillan longering hemma, innan jag åkte. Arbetar med en fin takt genom hela kroppen med huvudet i en lagom position. Aldrig nacke lägre än manke! (vet att kvaliten på bilderna är jättedålig men de får duga.))

 

Sen kan jag verkligen säga att det inte är lätt att longera! Det är super enkelt att stå på mitten och be hästen springa runt runt på en volt, men för mig är det inte longering och helt ärligt ser jag inte vad syftet är med det. Det är kanske ett sätt att få hästen att röra på sig, men det är inte träning. Jag säger det eftersom jag själv har longerat precis så, bara det att nu vet jag lite mer och kommer inte göra det igen! 

 

Det jag alltid tittar efter när jag arbetar en häst på lina är dels hur den skrittar;

*Arbetar den fram genom hela kroppen

*Hur hästen spårar, går bakebenen rakt i framhovarnas spår eller kommer något bakben ut åt nått håll?

*Tar den lika långa steg, hur är övertrampet (bakhovarnas tramp över framhovarnas spår) det ska helst vara minst en hov över.

*Har hästen ett flow som går genom hela kroppen, alltså takten

 

i trav försöker jag se hur bakbenen jobbar och hur dom driver, samma som i skritten egentligen. Bakbenen ska minst trampa i framhovarnas spår. Hästen ska bära upp sitt huvud och hals och röra sig med en bra jämn takt där huvudet sträckas ut framåt nedåt (utan att bli för lågt) bakbenens ska trycka från och i kombination med huvudets position bära upp hästens rygg. (hästen arbetar då framåt genom hela kroppen.)

 

Galopp gör jag inte mycket på lina. Mest att dom ska lära sig hjälperna för at fatta galopp, alltså en cirkel rörelse i rörelseriktningen framåt med din hand, tänk omvänd halvhalt. Detta gör jag från skritt för att på bästa sätt se till att hästen inte använder vikten utan verkligen trycker ifrån med bakbenen. Vilket är lättare att få när man börjar öka minska skritten med stora skillnader, så man nästan tänker piaff. Hästen ska vänta och börja få kontakt med sina diagonaler vilket behövs för galoppen.

 

VIKTIGT: Hästens position innan aktion – Även vid longering. Inget är svårt om hästen har rätt position och då inte för att den är låst i en position, utan för att du har bett den om att vara där men så fort den är där måste du ge efter.

 

Det man inte heller får glömma när man longerar är att det ska finnas ett syfte med det. Jag vill ju kunna föra över detta till ridningen så småningom och arbetar därför efter det. Samma signaler som jag vill ha när jag rider alltså kontakt på linan hela tiden, inget motstånd men en lätt kontakt (samma som jag vill ha i tyglarna när jag rider). Jag longerar heller aldrig på super stora volter utan använder mig gärna av en hörna, långsidorna och mindre volter. Återigen glöm inte att hästens position alltid förekommer det den ska utföra! Jag använder alltid ett spö, men hästen ska vara lugn och absolut inte rädd, så jag tränar mkt på att de ska kunna vara tillfreds med att det finns där som en förlängd arm jag kan klappa hästen med samtidigt som jag longerar. Pisken ska fungera både avslappnade och framåtdrivande, beroende på hur man använder den. Överlag så ger alltid övergångar mer för hästen både i styrka och lösgjordhet, än att bara trava eller galoppera runt runt. Det man även kommer se i övergångarna är att hästen vill ta upp huvudet, ta något kortare steg med bakbenen för att på så vis flytta över vikten till bakbenen i övergången. Lika så om vi ber den gå mer fram, då kommer bakbenen behöva skjuta på mer och huvudet kommer behöva komma upp. Allt detta blir ju väldigt svårt för hästen om den är inspänd!

 

(Bilder tagna från internet, vet inte alls vems hästar det är och det är verkligen inte meningen att hänga ut någon! men som man tydligt kan se här, så är hästarna låsta i halsmuskultaren vilket gör att de inte kan arbeta fritt genom ryggen. Det har även alldeles för mycket vikt på framdelen. Alla tre med någon form av inspänning. När hästen går där, kan de dessutom inte se ordentligt. Hästarna ser kanske inte så jättenöjda och glada ut heller?)

 

Japp det var ett långt inlägg, ändå skulle jag kunna lägga till hur mkt detaljer som helst, men här är i alla fall i korta drag hur jag tänker när jag longerar hästar. 



Kommentarer
Emilie

Super bra skriver :)

2014-02-07 @ 10:19:33
URL: http://www.teamkoel.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0