Lär känna din häst och lyssna!

Syftet med den här bloggen är att jag vill försöka förmedla all den kunskap jag har, och annat som jag tycker är intressant och vill dela med mig av. Jag är inte fullärd utan utvecklas och lär varje dag! Jag försöker att alltid lyssna på hästen, hästen är läraren. Med det synsättet kommer man längre och får dessutom en bättre relation med sin häst. Vem vet bättre hur hästen fungerar och vad den behöver än hästen själv? Jag tycker det är märkligt när man ofta får höra; min häst tycker så och så, min häst gör så därför för att... Min häst tycker inte om det... osv osv. Gör dom verkligen det? Jag tror inte att hästar går runt och tänker en massa på vad dom gillar eller inte gillar. Jag tror att hästar är nöjda så länge man lyssnar på dem, och de är levande varelser så det kan ha olika dagsformer. För att få bra resultat måste man lära känna sin häst så man vet vad som är normalt för den och vad som avviker. Ta Lillan som exempel, hon sover väldigt länge och väldigt ofta, dessutom äter hon inte alltid upp sin mat (kraftfoder). Nu har jag fött upp henne själv och vet att hon alltid varit sån, det betyder alltså inte att hon är sjuk. Hon gillar bara att sova mycket. Sen tar man ut och jobbar henne och hon är pigg och glad som alltid! Sen är Lillan en unghäst och hon växer fortfarande, just nu fäller hon även och dessutom tror jag hon håller på och byter tänder. Alla dessa faktorer påverkar dagsformen hos en häst. Nu arbetar jag inte mina hästar fysiskt hårt, utan fokuserar mycket mer på den mentala biten, så risken för att jag skulle överanstränga mina unghästar är inte så stor. Dom arbetar endast i den form dom är redo för och aldrig med något tvång eller inspänning, och inte heller några längre pass.

 

Att göra ett schema för hur man ska arbeta hästen för att uppnå vissa mål är väl i sig bra, men det man inte får glömma är att det är DU som har gjort schemat efter hur DU just då tror att hästen mår. Det kan förändras, Hästen kan få träningsvärk, kanske växer, kanske är trött eller andra orsaker. Där är det ditt ansvar som ryttare/ägare/tränare att verkligen lyssna på hästen. Alla små tecken kan betyda något! Om man är uppmärksam kommer man få en positiv häst som kommer tycka att arbeta är roligt, men du kommer även minska risken för att du överanstränger hästen och därför minska risken för inflammationer i muskler och leder. 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0