Kontroll

Vad är egentligen kontroll?

 

För mig är det när man gör något tillsammans, för att båda är med på det! Inte när DU bestämmer att din häst ska göra något exakt där eller då. Kontroll kommer ur respekt och förtroende, och jag har varken respekt eller förtroende för någon som alltid ska dominera mig och bestämma vad jag ska, får eller inte får göra.

 

Jag tror att många känner precis som mig, ingen vill väl umgås eller vara nära någon som hela tiden försöker kontrollera vad man ska gör? Det konstiga är då att det är precis vad de flesta gör mot sina hästar, genom dominans och hårda tag försöker man kontrollera dem… Det är konstigt tycker jag..

 

Jag vet att man kan få hästen att göra så mycket mer och så mycket bättre bara genom att man har en relation med den som bygger på vänlighet och mjukhet!

 

 

Alla borde testa att lyssna på hästen, lära sig andas och komma ner i varv. Ge hästen en chans att förstå vad du frågar efter innan du har frågat en miljon andra saker. Ge hästen en chans att förstå, att få vara smart och du kommer märka att den egentligen bara vill vara dig till lags och hittar på nya saker för att få din uppmärksamhet för att få din uppskattning!

 

Hästar är fantastiska och kan så mycket mer än vad vi tror bara vi LYSSNAR på dem!

 

EN fråga i taget!, vänta på svartet du får! Bygg en relation med din häst!

Hästen kommer då komma upp med nya förslag på vad ni ska träna på och vad ni ska lära er. Doris kom ett förslag på lite spansk skritt i dag, jag uppmuntrade och hon fortsatte. Har aldrig tänkt att vi ska göra nått sånt, men hon ville och då kan det väl vara kul! :)

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0