Ink = äckligt

 

 

Idag vaknade jag, (av mig själv!) klockan halv 6, super skönt men egentligen ville jag sova, men det var lika bra att gå upp och ge mat till hästarna. Jag har inte varit ett dugg trött idag och hunnit massa! Red på Lillan och Karisina idag, dom var super duktiga båda två! Nästa vecka ska lillans ink opereras bort! Äntligen! Hon har haft den till och från i ca 2 år. Jag har lyckats få bort den själv, men den kommer alltid tillbaka. Jag vet inte riktigt varför hon får den, men den sitter inte på ett ställe så den påverkar henne, men den är riktigt äcklig! Ringde i alla fall vår veterinär och vi ska ju kastrera lilla unghingsten, så då passar jag på att ta med henne också.

 

En ink är en vårt-liknade sak som kan sitta lite var som helst på hästen, det är hästens vanligaste form av hud tumör och är ett virus. Den är oftast inte farlig men kan sitta på ställen där den är i vägen. Lillans sitter typ vid armbågen vänster fram, lite mer på insidan. Det är inget hon egentligen störs av, mer jag som börjar tröttna på den. Tycker den är äcklig och jag vet även att flugorna älskar den på somrarna, så nu ska den bort! Hon kommer dock antagligen behöva sys och jag kommer därför inte kunna träna henne på ett tag. Jag hoppas visserligen att jag i alla fall kommer kunna jobba henne från marken. Lillan har väldigt lätt för sig med de mesta, men just bettet är hon inte helt avslappnad med. Så det kommer inte skada att bara jobba henne från marken och få henne att slappna av med bettet. (Typ det jag gör nu i alla fall :) ) I morgon tänkte jag rida ut en sväng på båda, länge sen jag gjorde det så det ska bli super mysigt! Målet med både Karisina och Lillan för i år är att visa dem på kvalitén i höst. Jag kommer dock inte göra det om jag inte anser att de är redo och det är inget jag kommer forcera fram. Är dom klara åker jag annars får dom mer tid. Jag tycker inte man ska pressa en unghäst, utan jag vill ha positiva, trygga hästar med mycket självförtroende som håller länge!

 

Båda känns i alla fall riktigt fina vilket är kul med tanke på att jag inte ridit dom så mycket! Tänk vad bra och rätt arbete från marken kan göra med hästen! :)

 

 Min söta älskling när hon var liten plutt
 
 Lillan som 1 åring när hon var blond
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0