Hoven hästens femte hjärta! Skor vs barfota

Skor vs barfota är ett väldigt omdebatterat ämne och jag tänker inte gå igenom allt idag men jag tänkte försöka förklara lite kort hur jag tänker, kring ämnet. Hästens hov fungerar som en blodpump, man brukar säga att hästens femte hjärta sitter i hoven och tyvärr så hämmar skor just den mekanismen.

 

 

 

Vi har numera alla våra hästar, 20 stycken helt utan skor. Vi har inte alltid haft det och jag är absolut inte emot skor, måste man ha skor på hästen så är det väl så. Men jag är emot anledningen till varför många skor  sina hästar och jag tror att många egentligen inte vet varför man skor sin häst. Jag kan helt ärligt säga att anledningen till att jag satte på skor på mina unghästar var för att alla andra gjorde det! Ingen jättebra anledning... Om hästen kan gå utan skor, varför ska man då spika på järnskor? Jag gjorde det för att jag inte visste bättre. När hästen blev 3 år och man skulle börja rida, då åkte skorna på. Varför? Jo för att alla andra gjorde så…

 

När jag var i USA fick jag möjligheten att träffa deras hovslagare, eftersom jag är inne i den här svängen nu och tycker att det är super spännande med hovar, är det alltid kul att få träffa lite olika inom yrket och höra vad de har att säga. Han var en jättetrevlig kille som var riktigt duktig! Mer än hälften av hästarna gick utan skor hos Craig och Mary Anne, vilket var ganska många med tanke på att i Seattle så är det känt för att regna. Så det var extremt fuktigt och blött, vilket gör att vissa hästars hovar luckras upp helt, då har du en anledning att sätta på skor på din häst!

 

Det hovslagaren sa i USA var att svenska hovslagare är känna utomlands för att inte vara speciellt bra. Det tycker det var tråkigt att höra jag gillar den hovslagaren vi har, som vi inte använder oss av längre men i alla fall.. Men det tråkiga är att verkningarna är lika viktiga för en häst med skor som en häst utan och där finns det inte tillräckligt med kunskap. Dessutom i många fall så gör man hoven efter hur skorna är, istället för att tillverka en sko som passar hoven. Det folk borde förstå och betala för en bra verkning, själva skon är inte svår att sätta på, men att förstå hoven och hur man ska verka för att varje häst och hov ska må så bra som möjligt, det är svårare! Som det är nu i Sverige kostar det kanske i snitt ¼ del så mkt att verka, som att sko. Fast verkningen är det som verkligen måste vara korrekt för att hoven ska må bra och hästen fungera.

 

Det man ska tänka på är att hästen i princip gå på pekfingret om vi ska jämföra med oss. Hästens 4 små hovar med ett ben, hovbenet ska bära upp hela hästen. (Hoven har massa andra superstarka och komplexa delar, men det tänker jag inte ta upp här) Hästens hov måste fungera! Det är det absolut viktigaste för hästens hållbarhet! Många hästar döms ut på grund av nedrehältor… Det kan i mångt och mycket faktiskt bero på en felskodd/verkad häst.

 

Skorna på hästen hämmar hela hästens hovmekansim och även blodcirkulationen i benen. Hästens hov vill kunna vidga sig när hästen går vilket den inte kan när man slår på en järnsko. Kolla denna film på youtube; https://www.youtube.com/watch?v=REReSZKMnkg så förstår ni vad jag menar. De ben som vibrerar har sko.. så alla stötar går upp i benet. Hoven som är oskodd tar upp stötarna mycket bättre. Skorna bidrar alltså till att hoven inte kan vidga sig och därför får resten av benet mycket större belastning och vibrationer. När jag först började förstår det här, ca 1 år sedan, blev jag mörkrädd, tänk när du hoppar ganska högt, hästen landar alltid bara på en hov, den hoven kan då få en belastning på uppemot 1 ton!!! Tänk då när hästen har skor och hoven inte kan vidgas vilken enorm belastning det blir på den hoven!!

 

Sen säger jag inte att det inte kan vara nödvändigt med skor, ska du tillexempel hoppa rätt högt, över ca 120 på gräs, vill du kunna brodda. Det finns bra boots men inte som du kan sätta i riktigt ordentliga broddar. Du vill ju inte att hästen ska sträcka sig så då kan det vara bra att slå på skor under en period.

 

Nu vill inte jag att alla ska gå hem och ta av skorna på sina hästar, för dels måste du ha en person som verkligen kan verka hästen för barfota gång, dels måste man vara beredd på en period där hästen kanske får problem. Men får den problem när du tar av skorna så har den antagligen en sjuk hov eller något annat problem i kroppen. När du tar av skorna får du en ökad blodgenomströmning i hästens kropp vilket dels kan leda till att den får hovbölder, men även att den börjar känna mer, vilket i sin tur gör att den kan bli öm. Doris hade en period i början när jag tog av skorna då hon blev halt. Jag visste inte alls varför just då, men en vecka senare kom det fram en hovböld. Hon var halt i en vecka och sen dess har det inte varit något! Däremot mammas ena häst fick massa hovbölder bak. Men nu är han mycket bättre! För Doris del var det i grevens tid vi tog av skorna. Och jag tror att många av hennes problem kommer från att hon inte har blivit verkad/skodd korrekt under en lång period. Nu är det mycket bättre men det kommer ta ett tag till innan hon får en för henne optimal hov. Hon kommer behöva byta hovkapsel en gång till vilket tar ca 1 år. Hon har nästan redan bytt en gång. Fördelen med Doris är att det är en aktiv häst, hon rör sig mycket och har fungerat att träna under hela perioden. Rörelse bidrar till hoven stimuleras och det går fortare att få en förändring.

 

Den här filmen är riktigt äcklig tycker jag men den förklarar vad som kan hända när hoven inte kan vidgas på grund av skorna. Är man känslig vill man nog inte titta men den är lärorik. https://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM

 

Så kort och gott var detta lite information om varför jag har valt att ta bort skorna på våra hästar. Vi har 20 oskodda hästar och 2 av dem har haft problem, alla de andra mår bättre utan skor och kan ridas på alla typer av underlag! En av våra ponnyer fick dessutom riktigt ordentlig fång sommaren 2012. Hon hade antagligen blivit utdömd av veterinär, men som tur var hade vi en kompis från Norge som är mycket inne på barfotaverkning hos oss just då. Hon kände massa personer så vi fick hjälp att sätta in en akut verkning på henne. Efter ca 6 månader var hon tillbaka som vanligt i träning och hoppade och du kunde knappt märka att hon haft fång, annat än när du tittade på hovarna. Nu verkar jag henne, har fått hjälp att veta hur jag ska göra och tänka. I förra veckan när vi kollade på henne kan du inte ens se att hon har haft fång! Hennes hov är superfin. Hon går barfota och kommer antagligen inte att få fång igen. Hela förra sommaren kunde vi ha henne på gräs även om hon inte fick gå på det kraftigaste betet. De jag vill säga med den här historien är att fånghästar kan komma tillbaka och bli precis lika fina som det en gång var. En sko gör att blodcirkulationen hämmas i hoven, vilket borde bidra till att när hästen får fång och får en ökad blodcirkulation så måste det ta vägen någonstans, vilket är mycket svårare om den har en sko… jag vet inte men det borde ju vara värre för en häst i riskzonen att ha skor, än gå barfota där hoven hela tiden stimuleras. Så istället för att avliva hästen för att den får fång kolla upp hur du sköta hoven i stället! En annan historia när vi tog av skorna på en av ponnyerna som jag har tävlat en del. Han har haft överben båda fram och aldrig gillat att bli skodd. När skorna åkte av försvann överbenen!! Jättekonstigt jag vet, men sant!

 

Här är Doris högra framhov framifrån i början när jag precis hade tagit av skorna. Det man tydligt kan se här är att hon har haft extremt hög belastning på insidan. (höger på bilden) Det syns eftersom det är en grop där, man kan även se, inte jättetydligt på den här bilden hur det går upp i kronranden. Nu börjar hon släppa ner i kronranden med det här problemet finns fortfarande kvar, men blir bättre. Hon är antagligen så skadad inne i hoven att det hon kommer behöva byta hovkapsel en gång till innan det blir helt bra, men det blir bättre och bättre!
 
 
Det här är samma häst, Lillan första gången jag började verka henne själv. Den här bilden är tagen när en av bakfötterna inte är verkde och en är. Man kan tydligt se skillnad, tycker jag! Ena flyter ut och hon är för hög i trakten och för lång i tårna, den verkade följer kronranden och har flyttat bak belastningen till där den ska vara.
 
Min andra unghäst, Karisina, var extremt snubblig, kunde ramla i princip när som helst, gjorde alltid illa sig. En riktigt klumpeduns helt enkelt. När jag började verka henne tog vi ner henne kanske 2 storlekar i hovarna. Vilket direkt bidrog till att hon fick mycket bättre koll på sin kropp! Hon hade gått runt i 2 storlekar för stora "skor". Tänk dig själv, jättesvårt att inte trilla och tappa balansen! 
 
Verkningen är viktig! Det jag vill med det här inlägget är att man inte ska se allt så svart eller vitt! skor eller inte skor.. Det beror på. Men jag lovar att skor inte är lösningen på alla problem, det går att ha en häst barfota och det är jätteskönt, både för hästen och för mig!!! :)
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0