Handen och Tajming

"THE HAND

The hand is the primary aid. There are six qualities of the hand:

1. The faithful hand awakens the horse's trust 
2. The generous hand satisfies the horse's desire.
3. The educated hand studies actions and eliminates the horse's doubts.
4. The hand that brings happiness relieves the horse's suffering.
5. The hand that is free of avarice instructs the horse in freedom.
6. The respectful hand develops the mind and finds honor for its user.

Those who have such an educated hand find that it reveals the vision of the high art of dressage. It is wise to find the meaning of these words in the sensations one experiences.

It is in savoring the experience of riding through attention that deeper qualities are revealed. It is always right there in front of you and simple once you see it. The vision starts when you slow down and find the gap between things." - Craig

 

 

Sant, och det är typiskt en sådan sak jag trodde jag hade förstått ganska bra, tills igår. Handen som vi hör "traditionella" tränare förklara ska vara stilla, och låg, det kan vi stryka ett sträck över. Handen som den primära hjälpen som Craig använder den, är så fin att du inte kan se den och du kan knappt känna den. Som om han hade det sköraste fågelägget i handen. Allt han gör med den är att följa hästens rörelse. Japp, vilket är väldigt enkelt om du har en bra och balanserad sits! Så återigen sitsen är extremt viktig! Men handen följer handen är inte låg eller låst!

 

Det handlar det om tajming, Vill du påverka hästen, gör det när du har rätt tajming! Alltså när hästens ben är i luften eller på marken, beroende på vad det är du vill utföra. Höj handen lite med rätt tajming och hästen kommer höja det frambenet, (se bilden nedan).

 

 

 

Fungerar inte timingen, eller om något blir fel, gå alltid tillbaka till så lite hjälper som möjligt. Om du använder, ben, sits och hand samtidigt på båda sidorna, blir det dessutom väldigt svårt för dig att veta vad felet berodde på. Om du istället går tillbaka till en hjälp (handen), och en hand som är den primära hjälpen, och får den att fungera så kan du lättare därifrån se vart felet uppstår. (Hästen är aldrig fel, tänk på det! ) Ju duktigare och skickligare du blir ju mer kan du påverka hästen i form av tajming. Den primära tygeln, den sekundära tygeln och även med din sits och dina ben. Craig är extremt skicklig och kunnig teoretiskt och ibland blir man helt förvirrad och helt slut i huvudet! När han börjar prata om att hästen är som en klocka, och man kan flytta sin händer för att påverka hästens position olika grader från hästens kropp, som då går at förklara med hjälp av en klocka.... Förvirrande och jag tänker inte ens försöka förklara det närmare här. Men jag älskar att han är så teoretiskt kunnig och delar med sig av det, för när man väl fattar, då förstår man verkligen.

 

Eller åtminstone tror man det för stunden. För när man tror att man förstår, då är det dags för lite mer information och så är man tillbaka på förvirrad igen!

 

I går pratade vi mycket om när och hur man ska påverka hästen. Halvhalt, indirekt och omvänd halvhalt när hästens ben är i luften och direkttygeltag när hästens ben är i marken. Det där låter sjukt förvirrande jag vet! Men ju mer man tänker på det och ju mer man försöker känna hur hästen rör sig och bara följer med så stämmer det! Om jag exempelvis vill rida en öppna så måste jag förstå hur hästens ben rör sig i en öppna och då följa med min sists och min hand. Om jag gör för mycket eller hamnar fel i timingen så förstör jag för hästen!

 

Det låter svårt och det är svårt, men endast för att man tänker för mycket. Stanna upp och känn! Känn vad som händer när hästen går i en öppna och bara följ, du kommer märka att dina händer, när du bara följer, kommer flytta sig med hästen. Det svåra blir att verkligen följa med hästen! Det kräver att du har en kontakt med hästens mun. Så det jag säger är inte att man ska ha långa tyglar. MEN och ett stort men på den, för det är verkligen fina händer man ska ha. Vilket hör ihop med sitsen. Här hos Craig, får man som sagt inte rida på hästarna förrän Craig är så pass säker på att man har en bra och korrekt sits, så man absolut inte stör hästen i munnen. Väldigt sunt tycker jag! Tänk alla ridskolor i Sverige skulle ta efter det! Vad många glada fina hästar det skulle finnas i Sverige då!

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0