Ge hästen ett bättre liv!

 

Ibland blir jag bara så ledsen! Tänk så många hästar runt om i världen som bara har det så hemskt! Det värsta är att det faktiskt är hästar som tävlar inom olika discipliner. Nästan alla hästar här kommer från olika bakgrunder. Det är hästar som har räddats av olika anledningar. En har varit western häst, eftersom han då var tvungen att lära sig att slappna av i musklerna för att bli ”lösgjord” bands hans huvud fast under flera timmar/nätter i sidorna och uppåt, så att musklerna skulle ”slappna av” och bli trött så, så han på så vis skulle bli lösgjord! Som om inte det skapar mer motstånd! En annan har ridits med så skarpa bett att han är jätterädd om sin mun, och extremt orolig. Vissa andra har råkat ut för diverse otrevligheter och lämnats som sista utväg till räddningspersoner, varpå de till slut hamnat hos Craig och Mary Anne. En annan av hästarna har blivit så felriden, att han blev så hård att han i princip var livsfarlig när han kom, sprang över folk sparkades och bets (en rädd och otrygg häst).

 

I dag är dessa hästar jättefina, de flesta har något fysiskt problem, men det är inget man i större bemärkelse märker av. Alla gör rörelser som piaff, passage, galopp ombyten och många mycket svårare saker en så. Alla hästarna är så känsliga och fina att rida att det är rena drömmen. Gör du rätt gör dom rätt. Visst kan man märka av deras förflutna, man kan se det på dem att det inte har haft det speciellt lätt. Nu mår det bra och möts inte av något annat än vänlighet!

 

Det är så fantastiskt att ”förstörda” hästar med problem, som så många gånger kunde varit döda vid det här laget, får en andra chans och blir fantastiska hästar. Fast visst hade det varit bättre om hästarna fått det bra från början!

 

Tänk så många hästar som inte skulle behöva dö om bara vi människor la ner lite mer tid på att försöka förstå hur det fungerar istället för att rida hårdare och förstöra hästarna lite mer. Hästar är känsliga, det finns inte en häst du måste sätta på ett skarpt bett på, eller för den delen inspänningstyglar. Hästen måste få en chans att hitta sin egen balans, hjälp den med det.  Ett skarpare bett för att hästen är ”stark”? Ställ dig frågan varför är hästen stark? Kan det bero på att den arbetar med för mycket vikt framåt. Antagligen. Kommer problemet då lösas genom att du betslar upp? Svar NEJ, du kommer få en häst som blir mer framtung och du kommer behöva betsla upp igen! Skulle du vilja ha massa skrot i munnen om du var häst, eller skulle du vilja att någon var fin, mjuk och följsam?! För mig är det enkelt!

 

Jag har valt att förändra min ridning för att nu vet jag att det går att rida mycket lättare och uppnå mycket större resultat! Jag vill att hästen ska bära sig själv, jag vill inte bära den, för mig är det viktigaste att jag och hästen är ett team där vi gör allt tillsammans. Då måste jag anpassa mig efter hästen och försöka börja förstå den på riktigt!

 

En sak som gör mig glad är debatten om rollkür, jag kan inte rent praktiskt se hur de ska kunna kolla alla, men jag tycker det är bra att länder börjar förbjuda det! Det visar att världen i alla fall är på rätt spår när det gäller hästar och ridning. Sen tycker jag att alla som ska lära sig rida, köpa häst eller har häst, borde lära sig om hästens anatomi. Då skulle inte rollkür förekomma, då kanske fler skulle förstå att en häst som ”går på tygeln” eller ”i form” kanske inte arbetar optimalt. Kanske är det också därför det är så otroligt vanligt med skador som exempelvis inflammationer i leder och muskler eller andra diffusa hältor? Kanske kan det vara så att det finns ett samband?! 

(bilder från några av hästarna här; Carra, Nevar, DaVinci, Blue)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0