Höjd åldersgräns på ponny! 20 år!

Nya regler från årsskiftet är att man ska få tävla ponny tills man är 20 år.

 

Som jag har förstått så är det lite blandade åsikter kring detta, (det är det i och för sig alltid).

Jag kan nog nästan bara se fördelar :)

 

Ridning handlar mycket om sits och balans, genom med en mjuk, följsam och koordinerad sits störa hästen så lite som möjligt. Det är svårt för barn som växer och kanske inte alltid är koordinerade. En av mina tidigare tränare som jag fortfarande har den största respekten för, sa att han inte tyckte man skulle börja rida förrän man var 13 år, innan dess kan man inte ha någon större koll på sin egen kropp. Det ligger mycket sanning i det, även om jag tror att man kan börja tidigt men då lägga väldigt mycket fokus på sitsträning och förståelse för hur hästar fungerar.

 

Ponny tiden var rolig! Jag slutade dock rida ponny tidigt för att jag ville ha mina år som junior på storhäst. Jag kan se tillbaka på det och inser då att ska du ha en chans att hävda dig som junior måste du ha många fina hästar vilket tyvärr innefattar väldigt mycket pengar. Alternativt att du lär dig rida ordentligt för att bli riktigt duktig. Det finns inga genvägar, det tar tid att bli duktig och det kräver ett stort engagemang och en vilja att på riktigt förstå hästen, vilket i sin tur kommer med erfarenhet. 

 

Jag rider fortfarande ponny och jag lär mig fortfarande väldigt mycket även på att rida dem. Det är ingen skillnad på en ponny och en stor häst, de är mindre men det är fortfarande en häst som bör tränas precis som man tränar sina stora hästar. 

 

Det stora problemet ligger i att vi har för bråttom, och att inställningen är att barn ska ha ponnyer som ska plocka rosetter, när barnet/ungdomen precis lärt känna sin ponny, då är det dag att byta ut den mot en större…. Den synen tycker jag är tråkig. Jag är 170 lång rider fortfarande ponny, både c och dponny. Jag har inte vuxit ur dem.. jag är 27 år! Är det inte roligare att lära känna sin ponny ordentligt och tillsammans nå fina resultat under en längre period?!

 

Nu är det så viktigt att ha en d ponny för att sen gå över på häst. Vill man ha resultat ska man börja rida häst tidigt! Jag VET att en ponny har lika mycket att lära ut som en stor häst. Många ponnyer tenderar att vara bättre lärare för att dom ofta har ett starkare psyke än stora hästar, eller om man vill kalla det starkare överlevnadsinstinkt. (min egen erfarenhet). 

 

Jag tycker därför att det är super att man nu får tävla ponny längre och jag måste säga att en av dom smartaste, nyss fyllda 18 åringar jag har kommit i kontakt med är Michell som har våra fina ponnyer Joy och Ice Cream för träning och tävling. Hon har förstått att det är lättare att konkurrera och skaffa sig ett namn genom att utbilda och ta fram fina ponnyer i stället för att mäta sig mot proffsen som alla har sponsorer och tillgång till ett stort utbud av fina hästar.

 

Jag hoppas att genom denna nya regel kommer fler ponnyer få en bra utbildning och förhoppningsvis kommer statusen och kvalitén för ponnyer och tävling höjas!

 

 Fiffi d ponny 144 cm
Goderik d ponny 147 cm
filur c ponny 138 cm

 

 

 

 

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0