Sluta stressa tävlingarna kommer alltid finnas kvar!

Har inte skrivit på ett tag… jag vet det är dåligt…. Och här kommer världens sämsta bortförklaring.. Jag har haft massor att göra! Men ska försöka uppdatera lite, sen har jag även några ämnen jag vill skriva om men skulle vilja kolla upp lite mer kring det först.

 

En debatt som är hemsk, men som jag inte tror att någon har missat är den blå tungan hos dressyr hästen Akeem Foldager som rids av Andreas Helgestrand.

 

 

Läs mer här http://epona.tv/blog/2014/april/danish-equestrian-federation-reacts-to-akeem-photos

 

Hemskt! Tänkt om fler bara kunde få upp ögonen för hur känsliga hästar är och hur lite man egentligen behöver göra för att få hästarna att göra alla möjliga märkvärdiga rörelser! Tänk vilket lidande denna häst har utsats för! Det finns inga bortförklaringar i världen som gör det här ok! Doris fick en liten pissmyra på magen idag (strax bakom min skänkel) när vi red i skogen och blev verkligen irriterad på den. SÅ KÄNSLIGA ÄR HÄSTAR!!!

 

Det största problemet tror jag ligger i att alla har så bråttom. Man vill tävla, man vill rida höga klasser fort. Visst det kanske fungerar för de som har råd att köpa super dyra fina hästar och som kan byta ut dem lika fort.

 

Jag har inte den möjligheten och helt ärligt skulle jag faktiskt inte velat ha det så heller (i alla fall så här i nuläget) då hade jag aldrig behövt lära mig rida på riktigt!

 

Nu börjar jag se hur framtiden kan komma att se ut, jag börjar på riktigt förstå vart jag är på väg med mina hästar. Jag kanske inte har tävlat eller för den delen hoppat på 1 år! Jag vet att det kommer vara värt det i det långa loppet. Jag har inte bråttom jag vill bli riktigt, och då menar jag RIKTIGT duktig på att rida och utbilda hästar. På ett år har jag lärt mig så otroligt mycket! Jag har ändrat mitt sätt att rida och se på hästar och när jag tittar tillbaka och på andra kan jag inte ens förstå hur man kan göra på något annat sätt! Så otroligt glad att jag kom i kontakt med Craig och att han har fått mig att öppna ögonen för hästar på riktigt!

 

 (Snart är vi tillbaka bättre och på helt annat sätt!) 

Andra saker jag även funderar på är varför folk har så bråttom med sina unga hästar, jag kan förstå när man har hästar och de ska säljas, men helt ärligt så tror jag inte att det är så många av de 3 och 4 åringar som visas på olika bedömningar som ska säljas. Jag pratade lite med Craig om den saken när han var här, jag frågade när han tyckte att det var lämpligt att börja hoppa de unga hästarna. (vilket självklart är förutsatt att de är i perfekt balans osv.) Hans svar att han aldrig skulle starta hoppa en häst innan 4 eller 5 år (då inte ens löshoppning!) Vill man börja hoppa en 4 åring tyckte han även att man ska ta in och röntga den för att se att den är klar i knäna och lederna…

 

För mig lät det helt sjukt men väldigt vettigt. Det konstiga är bara att som det ser ut i dag ska en 4 åring hoppa 1m uppsuttet för att ligga i fas, en 3 åring tror jag ska löshoppa runt 120 / 130 och en 5 åring uppsuttet 120…. Sen frågar man sig varför hästar blir skadade (förslitningsskador) och även måste behandlar i lederna i tidig ålder för att ens kunna tävla tills de är ca 14 då det pensioneras…

 

Något att tänka på tycker jag, så jag har bestämt mig för att inte visa varken Lillan eller Karisina på kvaliten i år, jag vill ha friska hästar som håller länge så det får ta den tid det tar med dem. Men när de är redo kommer jag förhoppningsvis ha 2 väldigt fina hästar! :D

 

Och visst väljer man att visa en 3 eller 4 åring som ska säljas (som inte är röntgad) så kan man ju som köpare veta om att den kanske kommer råka ut för lite bakslag och fysiska problem i framtiden….

 

 Min fina lilla Karisina! Kommer bli superfin när hon är redo tror jag! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0