Craigs besök i Sverige

Så nu har Craig varit i Sverige för förta gången i år! Tänk att det var nästan exakt ett år sen jag träffade honom för första gången. Det är så mycket som har hänt sedan dess och så mycket jag har fått upp ögonen för.

 

Vill man bli bäst (om man inte har råd att köpa någon super dyr häst) måste man lära sig ordentligt från grunden, all teknink och defintivt känslan! Jag vill bli bäst, jag vill bli riktigt duktig på att träna hästar! Jag vill att varje häst ska kunna göra så mycket bara den kan. Alla hästar ska få en chans och en möjlighet att blomma ut till dess fulla potential, utan att för den sakens skulle behöva använda kraft och styrka!

 

Doris har på ett år gått från att vara en extremt stressad, icke mentalt närvarande, obalanserad i kroppen och vi misstänkte även att det kanske var ett fysiskt problem som spökade. Nu är hon lugn, alltså extremt lugn. För ett år sen gick det inte att fatta galopp från skritt där hon verkligen använde kroppen rätt, hon blev super stressad, hoppade i väg och kunde därefter inte skritta. Hon ville som mång hästar --> arbeta genom fart och vikt i stället för att verkligen använda trycket från varje ben och muskelrna, vilket medförde att hon hamnar med vikten fram på bogarna. Nu galopperar hon som bara den och det är det vi ska börja jobba mer med nu! Så snart kanske det är dags att börja hoppa igen! :D Hon gör även piaff och lite passage. Hon har en mycket bättre balans i kroppen och det märks extremt tydligt på hennes mentala tillstånd. Avslappnad i kroppen = Avslappnad i knoppen! ;) Träningen går extremt bra åt rätt håll och Craig var mycket nöjd med oss! Craig sitter inne på så mycket kunskap och det är så kul att fråga ut honom om allt, det är även så intressant att bara lyssna på alla hans olika förklaringar kring exakt hur man gör och vad som händer när man gör det! Jag hade nog aldrig tidigare funderat över hur, när och i vilken tajming och med vilka olika tygelhjälper man kan använda när man galopperar.! Men nu vet jag så nu är det bara träna på det! 

Jag känner mig inte alls lika förvirrad som jag brukar efter att jag ridit för Craig, nu känns det som jag vet vad jag ska arbeta med på alla tre hästarna (och mig själv). Jag red, Lillan, Karisina och Doris för Craig denna gång. Han kommer om ca 6 veckor igen och till dess hoppas jag att vi ska komma igenom det vi har att jobba på nu så vi kan gå vidare en nivå!  :D

 

Super inspirerad så nu ska jag ut och jobba med hästar! Hinner nog en innan jag ska köra Craig till Arlanda!

 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0