Mysig dag!

I dag har jag som vanligt börjat dagen i stallet! jobbade mina fina 3 åringar. Jag har inte ridit dom så mycket eftersom jag inte vill stressa. Jag vill att dom ska använda sin kropp korrekt och bära sig i balans. Om hästen inte är balanserad och använder kroppen optimalt utan ryttare hur ska den kunna göra det när den får en klump på ryggen? Spelar ingen roll hur välbalanserad ryttaren är, hästen måste fortfarande balansera om för att orka bära ryttaren, vilket tar tid. Någon sa till mig någon gång för länge sen att från den dagen du börjar rida hästen tar det ca 1 år innan alla muskler är på plats som behövs för att bära upp ryttaren. Jag tycker det låter rimligt så jag börjar alla unghästar mycket från marken när det börjar förstå hjälperna och accepterar utrustningen börjar jag rida ut, bara skritta i skogen och låta hästen på ett naturligt sett bära upp ryttaren utan krav. På långsikt tror jag att detta leder till att du får en korrekt häst som håller! Nu har jag gjort det ett tag med mina 3 åringar och har precis börjat lite i ridhuset. Måste säga att dom är väldigt duktiga. I dag var andra dagen och jag började lägga in lite trav, båda skötte sig exemplariskt följer fyrkantsspåret, spårar på volterna. Jag försökte mig till och med på några steg i öppna på semidiagonalen på en tygel i skritt, utan ben eller någon som helst kraft. Inga perfekta men det hade jag inte som krav. Det jag försöker åstadkomma är en häst som börjar vinkla in bakbenen och lägga över vikten där. Båda gör öppna klockrent både på 3 och 4 spår från marken med endast en tygel, därför ska jag börja göra det även från ryggen. Det viktiga är att dom gör det korrekt utan att flytta med hjälp av vikt och fart utan verkligen ”trycker” av med det drivande bakbenet. Jag ser hela tiden till att jag jobbar utan minsta motstånd från hästen och där jag hela tiden försöker lyssna på den. A och O är att ha en häst som är mentalt avslappnad, annars hade jag inte hoppat upp på den. Huvudets position struntar jag helt i men jag försöker öka och minska skritten genom att succesivt höja huvudet bara några steg och vad som är ok för hästen. Karisina och Lillan är två extremt olika hästar där lillan gärna går med huvudet högt och karisina gärna går med huvudet lågt. Traven gick även den bra och dom gick i balans utan att öka det minsta, höll det tempo som för dom är optimalt! Älskar att jobba med mina unghästar och just nu ser jag väldigt ljust på framtiden för dom!

 

 
 

Red ut en sväng i kylan på Doris, hon va pigg och glad som vanligt! Hade helst galopperat iväg i full fart på fältet men det fick hon inte! Jag red även ut på en pigg Aida och jobbade Instyle från marken. Och nu är det dags att gå ut och hålla lektioner! :)

 

 

Ska skriva ett inlägg om longering i dagarna känner att jag har lite jag skulle vilja framför på den punkten! :)



Kommentarer
Vicky

Roligt Dudde så fina hästar och så välskötta:)

2013-11-21 @ 12:02:00
URL: http://cvastar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0