Lyssna på hästen!

Hästar kan inte prata. Inte med ord och inte med samma språk som vi gör. För den sakens skull betyder inte det att hästar inte kan uttrycka sig och kommunicera. Om vi bara lyssnar på allt hästen har att säga kan vi lära oss mycket. jag tror inte att det finns några elaka hästar, bara hästar som är missförstådda och som i sin sista utväg att få fram vad den känner kanske bits eller sparkas. ska det behöva gå så långt? Jag vet, att bara jag lyssnar, har alla mina hästar massor att berätta för mig. Hästar kan precis som vi människor ha dåliga dagar, och det är upp till oss att lyssna! Om du har en dålig dag, tvingar du dig själv att göra massa saker som du inte vill, som kanske rent ut sagt tar emot i hela kroppen.. skulle inte tro det! Har du ont i benet sticker du inte ut och springer milen! Hästen kanske också har ont någonstans eller bara är deppig och kanske inte vill gå ett super hårt träningspass. Hästar är otroligt snälla, lite för snälla för sitt eget bästa skulle jag till och med vilja påstå. Det går absolut att rida och kontrollera sin häst med styrka och dominans, frågan är bara hur bra resultat blir, jag tror inte på det i längden. Jag vill ha friska glada hästar som tycker att det är roligt att vara tillsammans med mig och som vill ställa upp och ta i lite extra när det krävs. Den relationen tror inte jag att man kan få om man inte lyssnar på vad hästen har att säga. Ställ en fråga till hästen vänta och du kommer få ett svar. Kanske inte det svaret du hade räknat med, men ett svar på vilket sett hästen tolkade din fråga. När kommunikationen blir bättre kommer du oftare få det svar du vill ha, men inte genom att bestraffa hästen för att den svarade fel. En hjälp i taget så blir kommunikationen lättare. Hur förvirrad skulle inte du bli om du va häst och någon samtidigt tryckte med benen, spände sig i kroppen och drar i tyglarna? säkert 10 olika frågor på en och samma gång. Kom ihåg att en häst kan känna en fluga på sin rygg. Så den kan garanterat känna vad du gör. Vi har valt att rida på våra hästar, hästen har inte bett om att få vara där. Försök prata med hästen på hästens språk och resultatet kommer bli förvånansvärt. Alla hästar kan i det fria göra svår rörelser. Varför går det helt plötsligt inte när ryttaren hoppar upp på ryggen? jag tror i alla fall inte att det är hästen som är problemet! Försök prata med mjuka näst intill obefintliga hjälper och du kommer märka att hästen kan göra helt otroliga saker! :)


Kommentarer
Victoria

Riktigt bra skrivet:)

2013-11-07 @ 22:20:29
URL: http://CVaSTAR.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0