hovböldstider

Mammas lilla häst Maya har haft lite ont i foten. I dag när jag tog in henne var även benet svullet. Det har gått väldigt fort och så är hon halt med en varm fossing med puls, därför misstänker jag att det kan vara en hovböld. Det är inte heller ovanligt att hästarna får hovbölder när man tar av skorna. Inga skor = ökad blodcirkulation i hovarna, vilket i sin tur kan led till just hovbölder. Tog av skorna på Doris i början av sommaren, gick kanon bra en månad sen helt plötsligt halt. Inte halt på samma sätt som Maya, men Doris har väldigt hög smärttröskel så hon går i alla fall. Det jag gjorde med Doris var att använda microströmmen. hon fick stå i en hink med vatten och ha hovarna i sen satte jag en kontakt i vattnet och en under framknät. Doris blev bra på en vecka! Nu ska jag testa samma på Maya. blir det inte bättre på några dagar får jag ringa veterinär, men skulle helst vilja undvika det. Om man tar in en häst på klink med hovböld skär dom upp hoven och gipsar, därefter blir det boxvila. Som hästfysioterapuet så ska man alltid minska hästens lidande om den är halt/ har ont osv. Jag tog beslutet att behandla själv först för att försöka dra ut hovbölden snabbare, dessutom om det fungerar så slipper hon veckor med boxvila och kan vara ute med sina kompisar :) därav varför jag inte börjar med att tillkalla veterinär!, vet att Maya skulle bli mycket olycklig om hon bara fick stå i en box hela dagarna. Microstömmen är något jag använder mig av till mycket, den bidrar till snabbare läkning av muskelskador, senor och verkar även smärtlindrande och kan lossa muskelspänningar. Vilket är en av få alternativ behandlingsmetoder som faktiskt visat sig ha evidens (enligt nya ridsport).
l
Doris från i somras :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0