samspel med hästen

"Whatever arises in the work, be patient. Dressage has its own time and does not always follow the course you think it will take. Be surprised and joyful when the horse honors you with its opinions. Such experiences are the gifts you earn from the kindness you offer." - Craig Stevens
 

Bra sagt av en bra tränare! Jag försöker alltid i allt arbeta jag gör med mina hästar lyssna på hästen. Den ska vilja vara med mig, den ska vilja arbeta, och tillsammans försöker vi förstå varandra. När man gör det förstår man att hästar vill göra sitt bästa dom försöker alltid! Det är bara att vi måste förstå vad dom försöker säga oss och det tar tid. Det är ett språk man måste lära sig, men man kommer inte lära sig det om man försöker tvinga sig till det! Om jag är snäll och lyssnar på hästen kommer hästen börja lyssna på mig. Hästen kommer då bli nyfiken och positiv till allt jag ber om och vi kommer få mycket roligare tillsammans! Det är inte mycket som behövs, gå och titta på en flock hästar och du kommer se att oftast räcker det med att dom vinklar ett öra åt nått håll för att en annan häst ska flytta på sig. Små signaler som får en stor effekt! När du rider får hästen signaler från sitsen (ben, sitben, vikten, hela din kropp osv.), handen och rösten. Tänk vad svårt för hästen att faktiskt förstå vad du vill, när den får tusen signaler. Om du tänker på det när du rider kommer du märka hur svårt det är att bara använda en hjälp exempelvis en hand, men ju mer du börjar förfina dina hjälper dessto större effekt kommer du få! Jättehäftig känsla och hästarna blir helt otroligt positiva när det får en signal i taget att fundera över! :) 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0