Hästfest i globen!

Vet att jag inte har skrivit på ett tag, har haft fullt upp på alla möjliga håll och kanter!
 
I helgen var jag på Stockholm horse show i globen! Super kul, bra stämning och massa fina hästar.
Har ju varit där sen jag va liten år efter år, men det är alltid lika mysigt!
 
Måste säga att mest imponerad blev jag utav Jean Francois Pignon. En fransman som tar frihetsdressyren till en helt ny nivå!
 
har sett honom förrut när han jobbar med sina vita hästar i full frihet och med så små medel kan få dom att göra i princip vad som helst! Jag har alltid funderat på hur han gör, när han börjar med hästarn osv, det va helt fantastiskt när dom i år släppte in två stycken unghästar (måste varit 1 eller 2 åringar) sen inte nog med det kom det in två föl!! Super imponerade vilken realation han har med sina hästar. Jag bara önskar att jag kunde göra samma sak med mina! 
 
Kan ju lova att det inte finns några genvägar för att skapa den realtionen och absolut inget våld! Hans hästar ser honom som den absoluta ledaren och förtrodenet dem i mellan är total!! IMPONERANDE!! Tänk vad långt man skulle kunna komma när hästarna av egen fri vilja väljer att göra allt man ber dem om! Jag jobbar ju mina hästar mycket i frihet men inte nämnvärt som pignon, men jag tror på det och jag tror att man måste försöka förstå hästen i dess naturliga miljö för att bli riktigt bra! Studera hästen och försök lära dig prata hästens språk istället för att försöka få hästen att lära sig ditt!
 
Det är vi som valt att rida på hästen, inte hästen som valt att bli riden därför tycker jag att vi ska lära oss hästens språk istället för tvärt om. jag skulle ju inte åka till Frankrike och tvinga alla att lära sig svenska för att jag ska förstå utan jag skulle anpassa mig och tvinga mig själv att lära mig franska. Samma gäller det med hästar! :)
 
Jag är i alla fall glad över att det finns sånna som Pignon som visar att det går. Helt fantastiskt!! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0