Stackars Kiwi

I Fredags hittade vi vår lilla 3 åring Kiwi med en pinne i ögat... Vi kontaktade vår veterinär och hon säger att vi ska försöka dra ut pinnen.. vilket absolut inte gick, inte ens med tång! På lördagen kommer veterinären ut och försöker med peang och sederar hästen. Inte ens då får vi ut pinnen. Jag kan ju utan tvekan säga att detta är det absolut äckligste jag någonsin sätt, tänker definitivt bespara alla läsare från synen! pinnen stack upp ur ögat ca 6 cm och gick lika långt in. Till och med veterinären sa att hon aldrig sett något liknande i ett öga. Fick i alla fall åka in till Ulltuna akut på söndagen för operation. Kiwi som inte varit hemmifrån speciellt mycket var så snäll, gick direkt in i transporten både dit och hem. Riktigt mysig häst att åka ut med även om han inte tyckte det var så trevligt att träffa alla veterinärer och veterinärstudenter som pillade honom i ögat och gav honom massa sprutor. Under operationen lyckas dom ta bort hela pinnen som lyckats fastna i skelettet hela vägen in i bihålorna! Hämtade hem honom i går kväll, så jag sköter själv eftervården, mycket medicin och ögonsalva, så hoppas vi att han ska bli helt bra! Tycker redan det ser bättre ut ch jag tror faktiskt att han ser på det ögat. Så nu är det bara hålla tummarna för att det inte blir några komplikationer i bihålorna och att det inte är några mikroskopiska stickor kvar från pinnen! Kiwi i alla fall hemma och under behandling. Inte det lättaste att stoppa in salva i hans öga dock! Men jag kämpar på och försöker få honom att låta mig göra det utan att jag ska behöva tvinga honom. Gick bätte idag än i går kväll. Det är bara så typiskt att sånt här alltid händer när jag är själv hemma och har hand om alla hästar och hundar! Men håll tummarna för att allt går bra så slipper han bli av med ögat! även om hästar klarar sig rätt bra utan ett öga, titta bara på Malin Bayards häst Tornesch! ;) 
 
hade ingen bättre bild på honom på min dator ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0