Träningen har stor betydelse

 
 

Jag är utbildad hästfysioterapuet och sadelutprovare. Det är jättespännande och kul att jobba med, men jag har kommit till en insikt... 

 

Anledningen till att jag valde att utbilda mig till hästfysioterpuet var för att jag insåg att alla "problem" en häst kan ha behöver inte vara medicinskt. Hästar kan få muskelspänningar, skador mm som i långa loppet leder till att man måste uppsöka veterinär. Men när det då har gått så långt så att hästen kanske fått en inflammation i en led eller liknande så behandlar man bara själva symptomet. Jag vill hitta orsaken till hästens problem. Det är ingen lätt uppgift, men först när man gör det kan man på riktigt hjälpa hästen och få ett långsiktigare resultat. 

 

All typ av behandling; massage, mikroström och laser är bra komplement för att snabbare hjälpa hästar som har någon form av problem. Det jag dock har märkt är att A och O är träningen av hästen. Det spelar ingen roll om man behandlar hästen varje vecka om inte träningen av den är bra. Med bra träning menar jag att hästen uppmuntras att bära sig i balans och för den en optimal form. Sen kan man hjälpa hästen att börja använda sin kropp rätt med hjälp av olika behandlingar för att få ett snabbare resultat. Exempelvis är hästar precis som vi människor höger och vänster "hänta", de kan dessutom vara så att det inte arbetar "korrekt" i hagen utan går med exempelvis all vikt på frambenen (vilka de flesta gör). Det viktiga är då att hjälpa hästen att börja använda sin kropp rätt, vilket man gör genom korrekt träning. 

 

Man får alltid lära sig att sadeln ska passa hästen och att det är extremt viktigt. Jag håller absolut med, men det är fortfarande inte allt. Om ryttaren inte är balanserad och avslappnad kommer hästen fortfarande kunna få problem med exempelvis ryggen, det spelar då ingen roll om sadeln ligger perfekt. 

 

Lika så om hästen inte är korrekt verkad eller skodd, kommer den inte heller kunna arbeta korrekt genom kroppen och riskerar då att få nedre hältor eller andra ojämnheter.

 

Det jag försöker säga kort och gott är att alla bitar hör ihop och den ena är inte viktigare än den andra. 

 

Jag tog beslutet att lära mig så mycket som möjligt för att om jag ska hålla på med hästar, är det nödvändigt för mig att förstå alla bitar för att på bästa sätt kunna hjälpa mina djur till att må så bra som möjligt och prestera därefter. 

 

Träningen är extremt viktig och då inte bara av hästen utan även av ryttaren och då menar jag inte att man måste gå på gym flera dagar i veckan, men måste träna upp sin balans, koordination och följsamhet!

 

 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0