Inverka utan att påverka/störa!

 

Det svåra med ridning är att kunna inverka utan att ”påverka”/ störa hästen. Hästen måste kunna arbeta optimalt efter sin förmåga utan att vi stör dem, men trots det måste vi kunna få dem att förbättra sig. Ryttaren måste anpassa sig efter varje häst så att varje häst kan arbeta den position där den har bäst balans och förmåga. Min åsikt är att sitsen och ryttarens balans och följsamhet är det viktigaste och ur den kommer hjälperna. Tajmingen på hjälperna är sällan något man hör någon prata om. Men tänk er in i detta scenario. Du försöker lyfta din högra hand, men samtidigt drar någon den nedåt.... Då blir det svårt för dig att kunna utföra rörelsen på ett bra och framför allt skönt sätt. Så blir det för hästen om varje gång den ska lyfte exempelvis ett framben så är ryttarens hand där och drar den i munnen. Tajmingen på handen är något som är svårt att lära ut. Det man oftast får höra är att handen ska vara låg och stilla. jag håller med till viss del, men när man granskar proffsen så visst de har en låg hand men den är inte stilla, utan följer faktiskt hästens rörelse, det kanske inte syns men det gör den. Så stilla hand är rätt till viss del, handen ska inte vara överallt. Handen ska följa hästens rörelse! Det man märker då är att höger och vänster hand inte kan utföra en rörelse samtidigt. (utom om du faktiskt vill att hästen ska stanna eller inte kunna röra sig).

 

En liten tanke bara som jag tycker fler borde uppmärksamma. Anledningen till att det inte får så mycket uppmärksamhet är tror jag, för att det är svårt att lära ut. I teorin är det ganska enkelt att förstå, men att verkligen få in känslan och att få handen att följa sitsen och hästen är inte fullt lika enkelt. Det är dock extremt värt att fundera över och det är ett effektivt sätt att få en pigg känslig häst att bli lugn och på samma sätt att få en lite segare häst att bli mer uppmärksam.

 

Angående sitsen, hittade jag denna bild som jag tycker va super! Den förklarar det jag försöker förmedla med bra bilder. hela artikeln hittar ni här http://www.happy-horse-training.com/riders-position.html
 
 
Sista bilden beskriver den "optimala sitsen" men det framgår också att det är svårt att komma dit och kräver styrka från magmusklerna och avslappnade höftmuskler. Det tar tid och en bra väg dit är sitsträning där man använder olika övningar för att stretcha ut musklerna. Det kräver också styrka från magen, vilket man kan få genom att sitta i traven. Mitten bilden är bra och ndvändig för att nå sista stegen. man måste låta ryttaren ha benen längre fram för att magen ska kunna stärkas på rätt sätt. Detta var bara en kort beskrivning av bilderna, läs gärna hela artikeln! 


Kommentarer
Anonym

Kommer du skriva nya inlägg snart igen eller hur ofta lägger du in nya?❤️

2015-07-07 @ 17:05:09
Anonym

Kommer du skriva nya inlägg snart igen eller hur ofta lägger du in nya?❤️

Svar: oj jag vet att jag har varit sämst på att skriva! måste verkligen ta tag i det snart igen! :)
Malin

2015-07-07 @ 17:06:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0