Connect with the horse

I helgen har Julia Felton varit hos oss och haft en kurs i "frihets dressyr". Julia är inspirerad av Carolyn Restnick som studerade vildhästars beteende för att på riktigt förstå hur hästar fungerar och kommunicerar. Det är viktigt att förstå och träna på sitt ledarskap med hästen för att få en bra relation med sin häst.
 
länk till hennes sida: http://connect-thru-horses.com/
 
För mig är det extremt viktigt för jag tror att resultaten i ridningen hör ihop med hur bra relation man har med sin häst i vardagen. Hästen ska se dig som en trygg ledare värd att följa. Vill man ha långsiktiga resultat med sin häst måste man jobba på sin relation med hästen, vilket alltid startar i att man lär sig förstå hur hästar kommunicerar med varandra. Vi människor är extremt tänkande varelser som hela tiden vill göra saker. Hästar kan både göra något eller ingenting tillsammans. Det är grundsteget för att få en bra relation med sin häst. Att göra ingenting tillsammans. Det kan ni ju allesammans försöka göra och ni kommer inse att det inte är så lätt. ;)
 
Det har varit en jätte spännade och lärorik helg som fått mig mer inspirerad till att börja jobba med mina hästar i frihet. Jag träffade Julia för första gången för ett år sen, det va lika spännnade då, även om jag måste säga att jag förstår mer vikten av min energi, fokus och position för att påverka hästen. 
 
Doris är min utmaning svårare häst får man ju leta efter! Även om våran relation och kontakt blivit otroligt mycket bättre på 1 år, så har vi fortfarande lång väg kvar! Men nu tänkte jag att jag ska jobba henne lika mycket i frihet från marken som jag arbetar henne från ryggen. Så två pass om dagen är vad som väntar henne nu ett tag fram över, Fast det ena är ju mest att bara umgås med henne! :) 
 
( Bild: Carolyn Resnick.  tagen från http://www.carolynresnickblog.com  )


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0