"The seat and the herd"

"The seat is, at the same time, both how you cover ground and the ground you cover. It is fixed without fixity. It is still while being mobile. Two centers independently turning around one held together by mutual attraction and the desire to remain centered.

This is the seat but it is also the herd. In goodness you find your seat and the horse extends its herd. Think on the beauty of the herd and its safety and then sit with reverence." - Craig
 

Tyckte det här var en väldigt intressant tanke, att sitsen är som en flock! Ett väldigt fint sätt att se på sitsen och flocken. Detta kräver visserligen att man har sett en riktig flock och förstår hur hästarna kommunicerar med varandra. Då helst inte i en vanlig liten standard hage där hästarna är lite väl domesticerade, utan en flock i en hage där det faktiskt kan röra sig över en större yta och med en ordentlig flock där hästarna kan vara hästar på riktigt!

 

 

Det är självklart få förunnat att ha det så men det är fantastiskt när man får uppleva det och det kan mycket väl vara därför jag verkligen fastnade för dessa kloka ord av Craig.

 

Sen börjar min sits verkligen fungera nu vilket verkligen märks på alla hästarna. Det jag verkligen har börjat träna på är tajmingen och hur hästen rör sig. Att jag genom att skapa utrymme för hästen, bara genom att lätta/slappna av med min sits kan få hästen att röra sig åt olika håll. Fungerar på alla hästarna och behöver knappt röra dem! Doris som jag har haft problem med att fatta galopp från skritt och direkt sakta av till skritt från galopp, gör det nu utan minsta problem och blir heller inte längre stressad eller upprörd! Detta beror endast på att jag istället för att vara efter med sitsen och handen nu kan vara med henne. Det bidrar till att hon inte blir störd av mig. Detta är väldigt svårt att förklara om man inte sett Doris och mig! Men jag lovar det är jättestor skillnad! Fungerar även på unghästarna som börjar bli jättefina! Det man ska tänka på är att hästar rör sig dit det finns plats. Om du klämmer med båda benen ska inte hästen vilja röra sig. Om du istället öppnar upp med dina ben följer med hästens rörelse kan du få hästen att göra det mesta! Fantastiskt och en helt underbar känsla! 

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0