Löshoppning

Idag har jag löshoppat lite hästar, nästan alla faktiskt eller 15 stycken. Alla var så klart jätteduktiga. 

När jag löshoppar försöker jag bara få hästarna att tycka att det är roligt och att det är avslappnade hela tiden. Ingen press, inga super stora hinder om det inte är redo. Det är inte höjden jag är ute efter när jag löshoppar utan mer inställningen till hinder. Alla är så roliga nu, jag löshoppar oftast själv så det har liksom fått lära sig vad det går ut på. Så nu är det bara starta dom och sen kör dom själva, med en liten pause efter varje gång så jag hinner berömma dem och höja/ändra hindren. Så duktiga! Till och med lilla Miramis som inte varit inne så mycket förstod vad han skulle göra.

 

Jag ser löshoppningen som en introduktion till hinder, jag tittar på hur hästen löser uppgiften och hur den tänker på hinder. Jag löshoppar inte jätte ofta men försöker hinna med det någon gång i månaden i alla fall. Är hästen det minsta spänd höjer jag inte. Hästen ska gå ut från ridhuset och vara nöjd och känna sig duktig. Det är först då den utvecklas. Jag vill ha hästar som tycker det är roligt att hoppa och som har bra självförtroende när det gäller hinder. Om jag alltid skulle pressa dom och höja massa och de ständigt skulle tycka att det var jobbigt och svårt skulle dom inte utvecklas. Jag ser hellre att det hoppar för att de tycker det är roligt och lätt. När självförtroendet finns där, kan det hoppa hur högt som helst!

 

Hade en häst en gång i tiden som hade världens hoppkapacitet men han var livrädd för hinder, hur kul tyckte han det var att hoppa egentligen? Inte alls och han ville inte. Så en häst med självförtroende kommer hoppa högre även om den inte har världens bästa kapacitet! 

 

Vad jag även mäker sen när dom börjar bli redo för att komma ut och träna/tävla är att det aldrig har något problem med hindrena, utan endast allt annat som det måste hålla koll på. Hindrena blilr då en trygghet jämfört med allt läskigt runt om kring! Det är ganska skönt att veta att det hoppar allt!

 

Här kommer lite bilder rån idag men det är från mobilen så världens sämsta kvalitet.

Krumelur 4 år. Hoppar allt och fixar allt! Så himla rolig att titta på när han löshoppar sig själv! 

 
 
Joy över 125! Dagens stjärna som vanligt! 
 
Aida är fin hon med!!
 
Fördelen med dålig kvalitet på bilderna är att man inte ser att dom är smutsiga och dammiga ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0