JA!!

Den här artikeln gillade jag verkligen så läs den! Tror verkligen att det där är en bok jag tänker köpa.
http://lilith16.wordpress.com/2014/01/08/controversial-issue-fritz-stahlecker-and-the-rottenness-of-the-dressage-scene/
 
Den fick mig att äntligen inse vad det är jag inte har gillat med den "vanliga" ridningen. När jag träffade Craig visste jag att det här är så jag vill rida, men varför jag alltid har känt att något har saknats har jag aldrig riktigt kunnat förklara, mycket för att jag själv inte riktigt kunnat sätta fingret på vad det har varit.
 
Nu vet jag en av anledningarna i alla fall..
 
Ska det verkligen behöva vara så att för att du ska kunna ha en häst på topp nivå så ska det vara nödvändigt att åka in och spruta den i lederna mm..
 
Jag varken tycker det eller vill göra det. Jag vill ha en häst som håller, som blir gammal och som kan vara på toppen längre än till 12 års ålder. 
 
 
Jag vill ha en häst som är så pass bra tränad att den håller och är frisk och glad till hög ålder. Det kommer aldrig hända om vi ska fortsätta pressa dem från tidig ålder. Vill vi ha friska, sunda och glada hästar måste vi börja lyssna på dem. Vi måste börja förstå att alla hästar är individer, alla är olika. Bara för att en 4 åring är super färdig behöver inte en annan vara det. Det behöver inte för den sakens skull innebära att den "ofärdiga" 4 åringen kommer bli en sämre individ. Den smartaste 1 klassaren i skolan kanske inte är den som bli profesor.
 
Ni förstår vad jag menar. Detta är egentligen helt sjuk och precis det här jag alltid känt! Jag vill ha en häst som kan bära sig själv korrekt innan den ska börja bära mig. Du måste kunna gå innan du börjar springa. På samma sätt måste hästen kunna bära sig själv innan den kan bära dig. 
 
Tänk på det!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0