Framåt eller framåt?

Nu är det verkligen vinter på riktigt!! Fy tusan va mycket snö det har kommit sen i går... Va riktigt jobbigt att göra stallet i dag när man var tvungen att dra skottkärror i snön!! Men den ligger väl antagligen inte kvar så länge.

 

Har varit dålig på att skriva om hur jag har jobbat mina hästar, men kan säga att Doris är riktigt fin nu. Jobbar fortfarande mycket på galoppfattningar från skritt och sen från galopp till skritt igen. Typ att jag fattar galopp, galopperar 3 steg i tex. höger sen saktar av till skritt och skrittar några steg sen vänster galopp 3 steg osv. Doris har extremt lätt för att byta galopp. Men har haft lika svårt som bytena är lätt, att fatta galopp på ett bra sätt från skritt och lika så avsaktningarna från galopp till skritt. För bara ett halvår sen blev hon super stressad när jag skulle fatta galopp från skritt och avsaktningarna blev alltid först till trav. Nu gör hon övningen jag beskrev ovan hur lätt som helst, utan att bli det minsta stressad! Så roligt, det handlar nog mest om att jag inte motarbetar henne (omedvetet) utan att jag har börjat slappna av i min sits och kan följa henne mycket bättre.  

 

Det jag menar med att hon blev stressad när jag skulle göra galoppfattningarna förr, är något de flesta inte ens skulle märka... antagligen skulle de flesta tycka att de är normalt och en häst som är "pigg, framåt och het" 

En häst kan vara framåt utan att vara på riktigt framåt. Det var Doris. Hon använde vikten och farten i allt men jobbade aldrig på riktigt framåt, i den bemärkelsen att framåt faktiskt ska vara för att de tar i jämt med bakbenen och skjuter på framåt genom hela kroppen. (Lite de jag försökte förklara i inlägget om longering) Det är extremt många hästar som är "framåt" men egentligen inte alls!

 

Träningen med Doris går framåt hela tiden och snart tror jag att jag ska börja hoppa henne igen! Några små detaljer jag vill ska stämma innan bara. Men det är så roligt att rida just nu när man bara behöver tänka något och hästen gör det! Kul att ha en frisk och glad häst i både kropp och knopp! :)

 

Har tagit bort stygnen på Lillan i dag också, eller alla utom 2.. så måste ringa veterinären.. jag fick verkligen inte bort dem! Men hon mår bra och är glad, men fy vad arg hon var när hon var tvungen att stå inne några nätter i en box!! Tänk vad en liten (jättestor) ink kan göra! Hon blev i alla fall extremt glad över att få börja jobba igen och ville knappt gå från ridhuset! Hon är bra söt min lilla prinsessa! 

 
 


Kommentarer
Elin

Rider du med tygelkontakt? Alltså kontakt/stöd med hästens mun? Eller rider du bara med vikthjälper? Är din ridning mer åt det akademiska hållet eller fortfarande "vanlig" ridning men att du "följer" hästen bättre? Jobbar du mycket från marken med hästarna, och vad gör du då? Förutom longering. Förlåt för många frågor dom du antagligen redan svarat på. Läser så många bloggar, och har inte följt dig från början så det är svårt att hålla reda på allt! Kram

Svar: Försökte svara lite kring hur jag tänker när jag är med mina hästar i det senaste inlägget.. :)
Malin

2014-03-20 @ 16:25:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0