Listening or telling

I morgon åker mamma hem till Sverige. Lite avundsjuk på henne som får åka hem och träna allt vi har lärt oss på våra underbara hästar. (Saknar mina små älsklingar där hemma faktiskt! men jag vet att dom blir väl omhändertagna.)  Samtidigt är jag extremt glad över att jag ska vara kvar några veckor till och bara suga i mig mer kunskap. Det är så spännande att få sitta på dessa fina hästar som är så känsliga, så att överkänsliga Doris framstår som världens okänsligaste! (Ni som känner Doris fattar att det är extremt känsliga hästar här.) Känsliga och vältränade. Det är så lite man behöver göra så man nästan blir irriterad! Fick rida en lite fining idag, jag gjorde ingenting!! Eller nått gjorde jag väl för han bara piaffa!! men inget som jag i min vildaste fantasi kunde tro skulle få en häst att göra det. (helt ärligt tror jag fortfarande att jag inte gjorde något för så lite gjorde jag!) Satt mest där och tänkte att hästen skulle bara skritta på framåt.. jag har mycket kvar att lära, en lång väg kvar att vandra.  Jag kan bli så mycket lättare och finare i mina hjälper. Vilket jag ska! En helt ny värld har öppnats för mig, där man rider med så fina hjälper att det är löjligt! Jag har aldrig varit en av de där ryttarna som betslar upp och rider "hårt", sparkar och drar och aldrig jobbar i balans med hästen, men det här får min ridning att framstå som stenhård! Skrämmande!! Jag kan väl bara säga att jag inte visste bättre men NU VET JAG!! så nu ska det bli ändring! som citatet jag la ut för några dagar sedan, men som är så bra att ni får den igen ;)  - "Do the best you can until you know better, when you know better, Do better!"

 

 (MIna älsklingar som jag saknar massa!)
 

Här får ni några rader från Craig också! Det jag gillar med dessa citat jag lägger in från honom är att alla kan läsas hur många gånger som helst, det säger liksom något nytt varje gång. Eller kanske så förstår man lite mer vad han menar efter varje gång man läser. Om man riktigt, jag menar på riktigt försöker förstå vad han menar och tar med sig det till sina egna hästar eller bara i vardagen, här det helt fantastiskt vad man kan åstadkomma!

 

"In this time, in this session, practice the main points:


Is it light?
Is it gentle and kind? 
Does it give the horse time to think?

Has your practice been a practice of listening or telling? 
How do you listen?

Try not to use either judgement nor theory as an excuse to punish the horse. Training becomes very complicated when the horse becomes fearful of your judgments. The horse and you need to be allowed mistakes without retribution.

Don't misinterpret. It is human nature to interpret behavior. What is occurring in the moment is more important than the story line you make and what happened in the past is unchangeable and what will happen in the future is unworkable because it has not arisen yet.

Put your attention to training the mind. Be regular in your practice and try not to overthink your practice. To the horse, it either feels good, bad or neutral. Keep to what feels good or neural to the horse."



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0