Follow the movement of the horse

Idag har jag lärt mig sååååå mycket, vet inte ens vart jag ska börja...

Det är väldigt svårt att i ord och på ett enkelt sätt försöka förklara det jag lär mig varje dag, men ska göra ett försök. Blir en väldigt kort sammanfattning :)

 

Började dagen med sitsträning, mycket övningar med koordination. Nödvändigt och både hjärna och kroppen fick jobba. Temat som alltid genomgår varje lektion är att slappna av och bara följa hästens rörelser, med fokus på balansen. Det är inte mycket mer än så som behövs. Rytmen ska alltså komma från hästens rörelser och kännas i din kropp, det är det som styr vad som ska utföras. Du och hästen ska vara linkade till varandra för att utföra rörelser som blir som en dans. (sjukt luddigt förklarat, men jag gör mitt bästa.)

 

Det handlar om små små hjälper i din sits som snarare följer hästen, än tvingar hästen att göra något. Inget kläm med benen för att hästen ska gå utan snarare att du öppnar upp benen och ger hästen plats att röra sig. Egentligen är det väldigt logiskt. Craig pratar mycket om Space, jag skulle väll kanske översätta det till utrymme eller luft. Hästar rör sig dit det finns utrymme så varför klämma? Om man istället öppnar upp dit man vill att hästen ska gå, kommer den röra sig dit, (förutsatt att din kropp verkligen är i balans och avslappnad).

 

Vad som gör en hjälp korrekt är alltså ett samspel och en överenskommelse mellan din kropp och hästens!  

 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0