Spännande Hingstar

I vår tänkte jag försöka få Lillan och Karisina dräktiga. Anledningen till att jag inte betäckte dom som 3 åringar är mycket på grund av att jag tror båda behöver ett år till att växa klart. Vilket jag ser tydligt nu, det händer massa med båda. Så ett år extra är nog bara till deras fördel. Jag vill även hinna göra lite mer med dom, befästa grunderna ordentligt innan mammaledigheten ;) 
 
Jag tycker att det är super kul med avel, att titta på olika kombinationer vad som beviat fungerar men även att testa lite nytt. Att försöka hitta en bra hingst som kan tänkas passa både extriört och prestationsmässigt med det sto man har. Vad man absolut inte heller får glömma är ridbarheten och psyket på hingsten i kombination med stoets. Nu har jag tänkt betäcka dom som 4 åringar, vilket faktiskt har gjort att jag har fått en lite bättre chans att lära känna deras starka och svaga sidor både fysiskt och psykiskt. Självklart letar jag alltid efter en hingst med bra stam, men även en stam som kan passa stoets stam. Lillan var en lite utav en chansning men eftersom Chanova var gammal så valde jag en relativt ung och oprovad hingst. Nu blev ju det en väldigt bra matchning! Sen är det ju alltid svårt att säga nu om det kommer bli en topphäst eller inte. Men hon är en otroligt lätt och trevlig individ, med ett plus för extriör och modell, vilket var vad jag ville! Till henne vill jag ha en lite större hingst, mitt hjärta vill ju ha en ny Pacha (min absolut bästa häst jag någonsin haft som inte lever längre), det finns en godkänd hingst med samma pappa (Animo) som honom, Pessoa VDL. Så fort jag hittade den hingsten ville jag att Lillan skulle få ett föl med den, så egentligen är det väl bara följa magkänslan där!?
 
Pessoa VDL e. Animo ue. Nimmerdor
 
Till Karisina som redan från början har ett väldigt genomtänkt blod, med en mix av holsteinerblod och Selle Francais känns det kanske viktigare att verkligen hitta en "rätt" hingst. Till henne tror jag att den nya hingsten som Lövsta stuteri har tagit in som satsning åt Jens skulle bli perfekt! Karisina är en rätt stor häst, ganska tysk i modellen och lite långsam, till henne vill jag därför hitta en hingst med mer sportmodell och lite kvickare i steget och tanken. När jag såg den här hingsten kände jag direkt att det kan bli hur spännande och bra som helst! Väldigt spännad blod som jag tror kan matcha Karisina extremt bra, sen ser han lite sportigare och kvickare ut, men måste kolla upp honom lite till innan nått är bestämt. Kan dessvärre inte få någon bild nu men gå in och kolla på dom här sidorna och läs om honom
http://lovstastuteri.com/semin/2013/10/14/lovsta-stuteri-satsar-pa-hogintressant-hopphingst/ 
och den här
http://www.stromsholm.com/blog/2013/10/14/lat-oss-stolt-presentera-uncato-di-villagna/ 
 
 
film: http://www.youtube.com/watch?v=U-yMBvtW-FU
 
Han är så fin!!!  :) Det är dom två jag är mest inne på nu, men det är ju ett himla bra tag kvar så mycket kan hända innan något är bestämt! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0