Doris

Doris eller som hon egentligen heter Delores Träfallet, är mitt 10 åriga halvblodssto som jag fött upp själv. hon är e. Looping ue. Delagardi.
 
 
Doris är anledningen till att jag söker kunskap och hela tiden vill lära mig mer om hästar och allt kring dem.
 
Doris var anledningen till att jag först utbildade mig till hästfysioterapuet och nu även håller på och ändrar min ridning helt.
 
När Doris var 4 år gjord hon kvalitetsbedömningen med mycket lovande resultat både inom dressyr och hoppning, därefter blev hon såld. När hon inte gick igenom veterinärbesiktningen med 0,5 graders hälta höger fram och veterinärerna inte kunde hitta något som helst fel, ville mamma inte sälja henne. och tur var väl det!!
 
Vi tog hem henne och började fundera på vad det kunde vara. Jag insåg att det inte alltid behöver vara medicinskt utan att det kanske kunde ha med muskulaturen att göra, jag utbildade mig då till hästfysioterapuet och har lyckats hålla henne frisk och fin i 6 år. Vi har tillsammans tävlat upp till 130 hoppning med bra resultat. Hon är en fantastisk häst som alltid kämpar. 
 
 
När Craig sen kom hem till mig i våras och sa att den där hästen använder inte sin kropp rätt, hon borde inte kunna hoppa 1 m, så började jag fundera. Om jag har en häst som kan gå 130 utan att använda sin kropp optimalt, vad kan jag då få om hon börjar göra det?! 
 
Sagt och gjort jag ändrade om hela min träning. Alla planer på falsterbo och högra klasser i hoppning ställdes in. Craig har sedan dess varit här och hjälpt mig 4 ggr. det går hela tiden framåt och jag har fått en helt ny syn på hästar och hur man ska rida. Jag har en lång väg kvar, men jag vet att det kommer vara värt det! Jag hade aldrig i min vildaste fantasi drömt om att kunna rida piaff genom att endast ge lite på tygeln, inga ben, aldrig ben! inga hårda tag bara ge med handen. Att jag sedan dessutom har fått känna på passage och att kunna fatta galopp genom att ge med innertygeln var för mig inte ens möjligt. Nu är det möjligt och jag börjar även förstå hur känsliga hästar är! Varför man drar, betslar upp, använder sporrar och diverse hjälptyglar är för mig nu något helt otänkbart! Hästar är smarta och känsliga, bemöter man dem på samma sätt kan man få så otroligt mycket mer tillbaka både på tävlingsbanan, som vän och som lärare! 
 
 
 
 


Kommentarer
Victoria

Så sant! Å fin bild på er:) <3

2013-10-23 @ 13:11:18
URL: http://cvastar.blogg.se
Victoria

Så sant! Fin bild på er <3

2013-10-23 @ 13:12:50
URL: http://cvastar.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0