Lek med hästen!

I dag har Lillan och Karisina fått leka lite i ridhuset. Lillan älskar bollen, en av hennes favorit sysselsättningar just nu. Hon tycker liksom att det är hennes boll. Karisina tycker också att det är kul att leka, men får inte riktigt ha bollen för Lillan. Försöker lära Lillan att hon ska spring och hämta bollen och sen sparka tillbaka den till mig, det går väl kanske inte så jättebra, men hon springer till den, men sen står hon gärna och studsar lite med den. Rätt roligt att se faktiskt! Älskar att leka med dom och tror att det är väldigt bra för dom att inte alltid behöva jobba så fort dom ser mig. Ibland kan man bara hänga med sina hästar och göra saker som inte är fysiskt ansträngande, men där dom fortfarande måste tänka och vara aktiva. Ett bra sätt att få en nyfiken glad häst som vill lära sig.

 

Jag försöker alltid tänka som om jag vore hästen, vad skulle jag tycka om, vad skulle jag inte gilla. Unghästar är ju på många sätt precis som barn och hur lär man barn saker? Inte genom att tvinga dem i alla fall. Jag tror alla, barn som vuxna, lär sig bäst genom att vara nyfikna och intresserade. Man blir inte nyfiken och intresserad om man blir tvingad eller om man aldrig får vara delaktig. Det måste finnas glädje i det man gör. Sen kan det ju inte alltid vara roligt, men man ska försöka få in så mycket variation i sin träning som möjligt. Mer glädje och mindre tvång. Lek med hästen och jag lovar att det bidrar till en bättre relation häst och ryttare, vilket på sikt bidrar till mycket bättre resultat. Dessutom när man leker med hästen får du en nyfiken häst som blir modig och lär sig använda sin egen kropp. Jag gillar smarta hästar som vill lära sig nya saker, självsäkra hästar som gillar nya utmaningar! Det kan du aldrig få genom tvång och hårda hjälper! 

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0